Natt nummer 205 ute : Elvika!

Vi startet dagen i går med en rusletur ned på Tangen sammen med Hnning. Dette orakelet av en botaniker forteller meg stadig hva vi ser langs vår vei, og det er sannelig ikke lite, altså! Det er dessverre ikke så mye informasjon som fester seg hos meg, haha! Men, denne uken har jeg husket hele tre planter han har vist meg! Den første var Bergfrue, som faktisk er vår nasjonalplante – sammen med røsslyng. Det burde jeg vel visst! Den andre er Flekkmure….og den tredje lærte jeg i dag; Vårerteknapp!

Er den ikke fin?

Det gjenstår å se da, hvor lenge denne nyervervede kunnskapen blir sittende, haha!

Vi koste oss på Tangen…

…det gjør vi alltid! Lenge siden vi har vært der ettersom vi har begynt å utvide horisonten såpass mye i det siste!

Vel, et veldig godt barndomsminne jeg har er somrene med familien Gomnæs på hytta deres i Elvika! Vi badet og koste oss i timesvis, fikk mat og måtte vente en time før vi fikk bade igjen, av en eller annen grunn. Slike dager fikk jeg oppleve mange av, og det setter jeg pris på enda!

Nå er det Aase, den eldste søsteren, som disponerer hytta så jeg sendte en melding til henne og spurte om jeg kunne få tilbringe en natt nede på svabergene. Det var jeg velkommen til – tusen takk for det!

Det er mange, mange år siden jeg har vært der, men veien frem dit husket jeg! Ante ugler i mosen når noen ungdommer kom samtidig med meg og svingte inn to hytter bortenfor. Kommer tilbake til akkurat det, haha!

Dette er svabergene jeg nevnte…

….en idyllisk liten plass!

Jeg gikk ned og prøvde å finne et sted bikkjene kunne komme seg ut i vannet uten å komme gjørmete opp igjen. Det er jo fremdeles veldig lav vannstand. Fant et sted det nesten gikk bra, så da hadde vi orden på vannvei for bikkjene!

Ikke helt rene, men som vanlig glade og fornøyde med å være ute på tur!

Sorry har merkelig nok ikke badet enda i år. Han pleier jo å stå og hoppe på isen i januar, haha! Er vel ikke lenge før han legger på svøm et eller annet sted, tenker jeg!

Jeg måtte etablere camp, så jeg blåste opp liggeunderlaget mitt i mangel av noe annet å sitte på. Var raskt i gang med boka jeg hadde med meg…

Den er veldig bra, etter min smak å bedømme!

Jeg lå der i vinden og leste. Da jeg dro hjemmefra tenkte jeg at jeg skulle sole meg, men….den derre vinden tok jo helt knekken på meg! Hadde ikke vært der mer enn en halvtime før jeg måtte på med boblejakka jeg heldigvis hadde hatt omdreininger nok til  pakke med meg!

Jeg savner bål….men, bøker er en veldig bra erstatning! Leser ikke ute om vinteren – det er for kaldt. Nå blir det nok slukt en del bøker fremover i denne sesongen. Gleder meg til det!

Måtte opp å være litt sammen med gutta, også!

Linus er god gutt, han! Selv om det bjeffes på alt, og ikke minst alle, haha!

Allerede klokken 19 rullet jeg ut soveposen. Igjen; vinden! Den var skikkelig sur, altså!

Da solen gikk ned klappet jeg igjen boka! Godt å ha alle kroppsdeler under posen!

Jeg hadde håper på en spektakulær solnedgang, men….

Dette er det best resultatet på kamerarullen!

Så var det disse nevnte ungdommene da, haha! Jeg hørte de hele kvelden. Meeeen, ettersom timene gikk økte skrikingen og skrålingen….og volumet på musikken.ingen tvil om at de hadde det gøy, haha!

Jeg fikk jo selvfølgelig ikke sove, men lå der noen timer på trass allikevel. Var ikke blitt lyst enda da jeg gikk hjem, for å si det slik!

Uansett hadde jeg det fint på barndommens gamle lekeplass!

Takk for meg!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg