22.08.2018

Denne fine gjengen har jeg tilbragt natten sammen med ved Rishovdtjern i Redalen, som er i Krødsherad kommune. Dette gode turforslaget har jeg fått av Roar, en veldig turglad og lokalkjent krylling. Vi er litt usikre på om vi befant oss på privat grunn, eller ikke…. vi passerte en hytte på tur ned til odden vi lå på, men det sto ingen skilt som insinuerte at vi ikke burde være der.

Det så slik ut der vi var, og hvis noen har noe kunnskap om stedet vil jeg gjerne høre om det!

Før vi fant dette stedet møtte vi igjen på en gjeng med og av store utfordringer… 

Til og med noen som forsøker å formere seg der bak! Jeg var veldig fornøyd med å passere en ferist da vi hadde rundet svingen! Vi hørte dem hele kvelden, og å vite at de ikke kunne nå oss var helt fantastisk!

Sorry tok seg et bad han… 

..og han forble alene om det valget! Kristin hadde nok sikkert hoppa uti hvis hun hadde hatt med seg egnet antrekk 🙂 

Det er ikke ofte vi har så fine krakker å sitte på! Det er luksus for en uteligger! Deilig å sitte i sola – de ordene vet jeg at jeg ikke har brukt siden april! Ha ha! Det blåste en del, og selv om det var sønnavind var det friskt! Da solen forsvant bak åsen var det bare en ting å gjøre – ihvertfall for meg som var ikledd standardantrekket bestående av shorts og t-skjorte…. det var å finne frem soveposen!

Hadde med liggeunderlag til bikkjene, men akkurat der ville de selvfølgelig ikke ligge!

 

Krisitn hadde ull over, under mellom og utenpå, for ikke å overdrive! Ha ha! Jeg må kanskje innrømme at hun har hatt det hakket mer komfortabelt enn meg denne natten. Det ble litt kjølig for meg. Det er nok mye fordi jeg har bikkjene bundet i belte, og at de tre hundene lå i hver sin retning. Da blir det sprik, og umulig å holde posen tett igjen. Nytter ikke med gløpper utover høsten! 

Vi la oss for å lese, og jeg leste, som vanlig, Mikkjel Fønhus. Jeg leser fremdeles romanan Varg, og jeg som trenger varmere utstyr fikk følgende inspirasjon : 

Felling kjente ingen trang til søvn. Han lå der og koset seg, med snøringa i posen så passelig oppe at han kunne blåse ut tobakksrøyken, og han merket ikke det grann til kjølda lenger, det var som han hadde dukket ned i en seng med varme dyner. En slik reinskinnspose – det var romantikk ved den. Heder over den som først hadde laget en! Dette å kunne krype inn i varm dyreham, på villeste fjell, i villeste storm, der en ellers ville ha gått sine siste steg. ligge der og flire av det mordlystne raseriet omkring seg, ligge der og røyke tobakk – ja, var ikke slik en pose en artig og underholdende livsforsikring! En kjente seg sjøl som en av sine fjerne veidemannsfedre som flådde skinnet av det store dyret han hadde drept. og rullet seg inn i det , for å redde seg for vinternatta som kom stupende på ham. 

Veldig inspirerende, vil jeg si! Men hos meg er det hverken tobakksrøyk eller romantikk tilknyttet posen! Ha ha!!

Kristin tok bilde av oss mens jeg fortærte ideene til Fønhus! 

Ingen av oss tok frem hodelykter i går kveld, og det vil vel si at begge slokna før det ble ordentlig mørkt!  Denne natten var en milepæl i den forstand at bikkjene ikke har bjeffet en eneste gang!! Måtte det vedvare! 🙂 

Natten varte i dag til 0523 – da var det ikke bare på tide å stå opp, det var lurt også, fordi det var yr i luften! 

I løpet av natten har vi begge hørt ugle! Det har jeg ikke hørt siden i våres, så den er for alt jeg vet en sesongarbeider? Wikipedia opplyser bare at de er natt og skumringsaktive rovdyr som utnytter nattemørket til å jage. En artikkel i Dagsavisen kan opplyse om at de synger for å markere revir og gjøre seg til for eventuelle partnere i hekketiden. På sommeren stilner det av….  Så da vet vi det! 🙂 

På turen hjem fikk vi se en elg ute på et jorde ikke langt fra lompebakeriet. Vi fikk lov til å beskue den en stund, og vi ble enige om at det måtte være en halvannetåring fordi den ikke hadde følge av kalv, og fordi den heller ikke var så stor. Akkurat i det jeg skulle ta bilde av den stakk den slvfølgelig til skogs igjen!
For 53. gang i år har jeg hatt en fin opplevelse over natten ute! Det er klart det er stas å være på tur med de her! Takk for turen, Kristin! Du er ekstremt sporty som er med oss på så mange fine overnattinger! Takk!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg