03.09.2018

Det er kanskje spesielt, og helt sikkert uaktuelt for andre, men jeg har altså valgt å dele at jeg slanker meg. For omverdenen kan det ikke komme som et stort sjokk, med tanke på hvor mye jeg veier – det er jo innlysende at det er et behov! 

Når man er overvektig føler man det ofte på kroppen, som det ironisk nok heter. Jeg sikter til folks nedlatende holdninger. Jeg har ofte følt meg mindre verdt, fordi jeg er overvektig. Hva er det for noe sprøyt? Skal jeg tenke det om folk som er i overkant magre? Nei, det er nok mer respektert, på en måte! 

Jeg er ikke spesielt smart, men jeg er ikke så lite intelligent at jeg ikke skjønner regnestykket. Man må forbrenne mer, eller like mye som inntaket tilsvarer for å holde vekta. Men, i en situasjon der sykdom drastisk forhindrer mengden du klarer å forbrenne, da er det ikke så lett lenger. Det er heller ikke så lett å bryte onde sirkler man befinner seg i av mange forskjellige årsaker. Årsaker jeg ikke har tenkt å skrive om. Det får holde at jeg blafrer med det som er opplagt for omverdenen! 

Jeg har bestemt meg for å veie meg hver mandag. Jeg har også tenkt å kunngjøre hvor mye jeg går ned fra uke til uke, og det er bare for at jeg føler at jeg forplikter meg, at jeg ikke er fullt så alene om prosjektet som jeg faktisk er! 

Dagens tall er minus 3.8 kilo fra oppstart forrige mandag, og det er jeg veldig fornøyd med! Det inspirerer også til videre satsing! 

13 kommentarer
    1. Det å føle det på kroppen som du sier er veldig sant. Folk har ofte mye meninger om andres vekt dessverre. Selv klarte jeg ikke å gå ned uten hjelp, og er operert, for så å ende på størrelse medium. Og alt det rare jeg har fått høre underveis og nå er helt ufattelig 🤔
      Jeg ønsker deg masse lykke til og heier for hvert eneste gram du slipper taket i 👍🏻

    2. Bra jobba! For 15 år siden fikk jeg vite at jeg hadde diabetes 2 (merket det ikke selv). Jeg veide 75 kg, for meg var det mye, og jeg levde noe usunt. Har alltid trent, men nå økte jeg treningsmengdene og endret kostholdet. Gikk ned 10 kg på 3 måneder. Og har ikke diabetes lenger (aldri brukt medisiner). Når jeg trener så trener jeg hardt, blir skikkelig svett og sliten, det er mest effektivt for meg. I tillegg er det viktig å finne et slankende kosthold som du klarer å leve med resten av livet. Det skal være noe du trives med samtidig som det skal virke. Spiser jeg kake eller annet “skadelig” så tenker jeg at ok, nå har jeg spist ukas dose med søtsaker. Det er mange fristelser når det gjelder sjokolade og annet “rask”. For meg er det en tilfredshet i å klare å si nei, det styrker psyken. Du må være sta og “slem” mot deg selv. Resultatet er redusert vekt, større trivsel med egen kropp og bedre psyke. Lykke til med fortsettelsen.

    3. Det å komme igang og faktisk SE at vekta går nedover er veldig inspirerende. Du får mange gode råd på veien og ikke alle passer for deg. MEN jeg kan fortelle at datteren min har gått ned ca 40 kg (hun er i samme bås som deg) BARE ved å spise mindre av alt. Hun orker ikke telle kalorier men det betyr ikke at det ikke nytter på denne måten også. Veldig stolt av henne. Evy gjorde det på sin måte – hardtrening – står respekt av det også. Sjøl tok jeg meg i nakken i mai – etter +10 pga røykeslutt – og jeg har telt kalorier og målt mat og forbrenning – noe som hjalp meg veldig. Fornøyd nå ved “målgang” og utrolig tilfredstillende. Heia på deg – du er UTROLIG tøff som går ut offentlig. Respekt!

    4. Heier på deg. Har med glede og ikke så lite beundring fulgt netterinaturen, kommer til å beundre innsatsen også under neste prosjekt. Stå på 👍👏

    5. Oi, så utrolig bra jobbet 😃👏🏼👏🏼
      Ta med meg på ferden også da 🙊 Her er motivasjonen for sjokolade litt større enn noe annet dessverre 😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg