https://www.facebook.com/landstrykern/

For et år siden ble jeg invitert til å trene med Norske Redningshunder, Ringerike og Modum lag. Jeg møtte en herlig, imøtekommende og inkluderende gjeng, og ble med og trente et par ganger i uka! 

Denne treningsformen heter rundering, og klippet fra Wikipedia beskrives det som følger : 

Rundering er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne mennesker som ligger skjult i terrenget. Rundering er en selvstendig gren, men kan også inngå som ett av flere elementer i andre grener, f.eks i brukshundsport. Rundering inngår dessuten som et viktig element for en militær patruljehund, patrulsjehund hos politiet og redningshunder. Denne formen for hundesport er dessuten gjerne svært populær for hundene selv.

I rundering må hunden bruke luktesansen både på spor og overvær for å finne eventuelle mennesker (figuranter). Når hunden finner et menneske (figurant) skal den halse eller via bringkobbel fortelle sin hundefører at den har funnet en person. Eventuelle gjenstander eller effekter skal varsles på samme måte, og eventuelt apporteres om hundefører ber om det

Sorry hadde aldri rundert tidligere, men som vanlig tok han nye ting på strak arm! Hvor mye han liker det synes vel strengt tatt på bildet! Jeg velger å tro at han kunne blitt en veldig god redningshund! Men, igjen var det mine fysiske utfordringer som satt en stopper for noe jeg har lyst til å gjøre. Jeg er rett og slett ikke frisk nok til å utdanne en redningshund, det er et krevende løp. Det innså jeg tidlig, men allikevel er vi velkomne til å trene sammen med denne fine gjengen! Takk skal dere ha!!  

I går møtte vi opp for første gang siden tidlig i mai. Vi har hatt sommerferie i varmen, vi! Her planlegges gårsdagens trening!

Idun og Alawa fikk gave av Tilla og Kristian fordi de i helgen ble godkjent ekvipasje i NRH! Gratulerer igjen, Idun!! Dere er kjempeflinke! Gleder meg til å høre om aksjonene deres! 

Pepsi (fantastisk navn!!) måtte også være med å planlegge litt!

Sorry var førstemann ut i går, og han synes ikke det var noe mindre moro enn forrige gang! Han har blitt litt rampete etter at vi sluttet å trene lydighet, så kjekkasen fikk litt kjeft 🙂 Men han koste seg og hadde det moro ute hos figurantene som gir så mye av seg selv at det er en fryd å høre fra midtlinja! 

Wenche er akkurat like glad i å bli tatt bilder av som meg! Ha ha! 

Det dukket jammen opp fristelser ute i skogen også! Hardt å motstå den der, altså! Håper ingen så at jeg sikla! Ha ha!

Idun og Alawa er klare… 

.. og det var jeg også, som figurant! 

Tusen takk for en fin treningskveld, og at vi får lov til å være med! Kanskje vi stikker innom dere en gang igjen snart!  

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg