16.09.2018

Igjen må jeg begynne med å si at jeg er utrolig privilegert! For 4 uker siden var jeg på Hardangervidda, for to uker siden var jeg på Hafjell, og denne helgen har jeg vært i Valdres! Alt dette fordi jeg har gode venner som er så rause! Det er jo helt fantastisk! 

Denne helgen var det Hilde som inviterte med seg meg og bikkjene på hyttetur til Tisleidalen i Valdres. Hilde og jeg har vært gode venner i mange år. og periodevis vært mye sammen. Spesielt da vi var en del av det fantastiske miljøet vi hadde vi som jobbet på ambulansen og i akuttmottaket. Det var tider det! Veldig mye moro med en haug med fine folk! Vi måtte selvfølgelig mimre tilbake til de gode tidene. 

På fjellet har høstfargene tatt ordentlig tak! Dette bildet er tatt på Tisleivegen. Jeg tror det er Skogshorn i Hemsedal som er lengst til venstre på bildet… er det noen som vet? 

Vi kom opp fredag kveld, og innlosjerte oss før vi laget middag. Jeg som er på slankeren gledet meg vilt og hemningsløst til Taco! Gledet meg ikke uten grunn, det var kjempegodt! Vi blei sittende og skravle ut i de små timer, og var ikke i seng før nærmere 0300! Innen den tid hadde ihvertfall jeg inntatt mer enn nok forfriskninger! 🙂 

VI kom litt seint i gang på lørdagen, det er jo ikke noe rart når man rangler om natten! Vi turte ikke kjøre avgårde i bilen min, den har problemer med bremsene. Eller, det er vel egentlig jeg som har de problemene! 🙂 Derfor ble gutta invitert med på tur i RAV! 

Første stopp var i nærheten av Hermanstølen… 

Der var det en kjempefin, innhegnet seter, så der koste gutta seg og fikk rast litt rundt i full fart! 

Langs veien lå det noen sauer ved en gammel seterbygning. Sauene matchet fargene på veggen så bra at jeg hadde lyst til å ta bilde av det. Men, da jeg kom ned til gjerdet kom sauene bort til meg med en eneste gang. De ville ha kos, de! 

Og kos fikk de, selvfølgelig! 🙂 De hadde en type pels jeg ikke kan si jeg har sett på sau før, så jeg måtte spørre en som visste, og jeg fikk da greie på at de var av rasen Pelssau. Nytt for meg! 

Vi kjørte videre, og kom til en fin gammel støl, og eller seter? Hva er forskjellen, egentlig? Wikipedia gir meg nok en gang svaret på det jeg lurer på. En seter er et sesongdrevet anlegg for husdyrbruk i fjellet, en type bebyggelse som oppsto for å utnytte beitet i områder som ikke egnet seg til helårsbosetning. Setra tilhører en gård som vanligvis ligger lavere i landskapet der driftssesongen er lengre. En støl er en melkeplass i utmarka som ligger nær nok til gården til at budeia kunne gå frem og tilbake. Det var derfor ingen bygninger for melkestell på en slik støl, men det var vanlig at kyrne ble satt inn i et sommerfjøs om natta. Ofte lå dette sommerfjøset i gjerdet rundt innmarka. 

Med litt fantasi kan vel dette ha vært et slikt sommerfjøs?

Vi kjørte videre ned, og bestemte oss for å parkere ved bommen og gå inn til Pardisfjorden, som forøvrig henger sammen med Ølsjøen. De har mange spenstige navn på ting disse valdresingene! Hytta ligger inn denne veien…. 

Ikke rart jeg våkna med litt trang hjelm på lørdag! 🙂 

Dette er den omtalte Pardisfjorden, og Ølsjøen kan sees i bakgrunen. Det sto en fin gapahuk nede ved vannet der, da rykket det litt i uteliggerfoten min 🙂 

Vi forsatte ferden opp Tisleivegen. 

Tisleidalen er ei bygd og et lite dalføre rundt elva Tisleia i Nord Aurdal kommune i Oppland fylke. Dalen har retning fra øst til vest, og var tidligere vært et viktig stølsområde, men i dag er turisme den viktigste væringsveien. 

Vi havnet plutselig midt i en svær bøling med kuer som ble flyttet til et annet beite.

Her hadde vi kuer foran, bak og ved siden av. Det var bare å vente til de hadde gått dit de skulle, ingen vits i å prøve å kjøre forbi dem 🙂

Vi kom oss omsider videre, og ifølge kartet skulle vi komme til en elv på venstre side av veien, og for et skue!

Der sto jeg og savnet kameraet mitt, altså! Greit med mobilkamera, men med et ordentlig kamera kunne dette sett enda bedre ut! Det er forøvrig elven Flya, Alle svar på Google om denne elva handler om flueiske og fiskekort, så det er nok en populær elv. Det kan jeg skjønne når den er SÅ flott! 

Jeg måtte løsrive meg fra den, og vi kjørte videre retning Tisleifjorden. 

Det lå faktisk snø på toppene der borte i det fjerne! Tatt i samme retning som det jeg trodde var Skogshorn, så da er kanskje dette Hemesdalsfjella…. jeg vet dessverre ikke. 

Det var på tide å snu, og vi valgte den samme veien tilbake. Jeg hadde nemlig sett meg ut et par steder jeg kunne ta bilder av gutta. Det ene stedet er denne fine melkerampa, eller mjløkerampa som det sikkert heter der!

En morsom kuriositet langs veien, selv om den ikke står igjen fra gammelt av! 

Etter å ha lest en del romaner av Mikkjel Fønhus er det lettere å se for seg hvordan disse seterområdene var i drift for ikke så veldig mange år siden. Det er veldig fint å se at mye gammelt blir passet på og holdt i orden, og de er det jo flest av. 

Denne setra vi stoppet ved her er et trist eksempel på at det ikke tas vare på. Det kan selvfølgelig være mange gode grunner til hvorfor ikke. 

Med masse nye bilder på plass var det på tide og sette kursen tilbake mot hytta. Unner meg et siste bilde av de vakre høstfargene… 

…og et bilde til av Flya! 🙂

Dagen hadde gått den, og det var godt å komme inn og fyre i ovnen. Indisk mat sto på menyen, og det var veldig godt. Det ble ikke på langt nær så mange forfriskninger lørdag kveld 🙂

Her fikk jeg lurt med vertinna på et bilde av den fine hytta, som ser slik ut på utsiden…. 

TUSEN hjertelig takk for gjestfriheten og invitasjonen, Hilde! Vi kosa oss masse, alle tre, og blir gjerne med en annen gang!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg