10.11.2018

Reklame | www.facebook.com/landstrykern

Igjen har jeg fått et godt tips om en fin gapahuk! Og igjen fikk jeg tipset av Mari-Anne, tusen takk! Jeg har aldri sett denne gapahuken før, men så er det ikke der jeg befinner meg oftest, heller. Det ferdes så mye folk i traktene rundt Ringlkollen, og jeg trives bedre der det ikke er så mange! 🙂 I går, derimot, var det ikke mange å se! Vi kunne slippe hundene rett ut av bilen så de kunne løpe og rase fra seg litt. 

Et fint firkløver klare for nok en natt i naturen! 

Vi kom til Ringkollen 1530. Kjekt å kunne orientere seg i dagslys. Vi hadde med masse ved, og fyret opp bål  med en gang. 

Dette stemmer jo bra, men tallene kunne like gjerne vært 16 og 17! 🙂 Det blir jo rett og slett bekmørkt, og det er litt fint også, synes jeg! Masse kos med lys fra bålet i mørket. 

Vi gikk en tur opp på toppen av alpinanlegget,  og det var ikke noe mindre tåke der. Blei ikke noe bilde av, og eller med utsikt, nei! 🙂 

Gapahuken ligger rett ved siden av Ringkollstua, som ligger 600 moh, med panoramautsikt over Hole og Ringerike. Gamle Ringkollstua ble bygget i 1895, og sto der Ringkollen kapell står i dag. Bygningen var en følge av av etableringen av Hønefoss og Omegn Turistforening i 1893. Foreningen kjøpte tomta i 1894, på det som het “Germundboseter”, og året etter ble den første hytta satt opp. Det offisielle navnet var “Ringkollen Turisthotell”, men den gikk under navnet “Turisten.Bygningen ble bygd ut i flere omganger og ble etterhvert både et overnattingssted og cafe. I 1949 kjøpte Skiforeningen Ringkollstua.

Høsten 1970 brant Ringkollstua ned til grunnen, og først i 1976 ble branntomta ryddet, og det ble besluttet å bygge et kapell på branntomta. Ringkollen kapell ble bygd i 1982, men den nye Ringkollstua ble ikke bygd før i 1993, der den står i dag. 

I går hadde jeg med meg disse deilige vottene Bommen har strikka til meg! De varmer så godt, og er veldig gode å ha på seg. Det er jo fremdeles slik at den ene hånda trenger bedre plass enn den andre. Mange spør hvordan det går med den… 

Den er fremdeles vond, og det er noe fundamentalt galt med fargen! Ha ha! Nå er det en uke siden jeg skadet den, så nå må det da snart bli bra! Takk til alle som bryr seg 🙂 

Som tidligere nevnt blir timene lange og mange når det blir så tidlig mørkt. Her er kryssordet i Ringerikes blad som blir løst 🙂

Her prøver å gjengi den gode stemningen, men det er vanskelig med en mobiltelefon, men jeg synes det er helt fantastisk! Vi var faktisk bekymret for at gapahuken skulle være opptatt i går, i 3 grader med regn og tåke…. men, det er visst ikke mange andre av 40 000 innbyggere i distriktet som tenker som oss… veldig rart, synes jeg, ha ha! 

Fordi jeg ble stående i kø på Kiwi her en dag grillet vi Marshmallows i går! Hadde en brist i motivasjonen da jeg dro til Tverrsjøen her om dagen, men da åpnet jeg ikke posen. I går, derimot! Ha ha! Fordelen er at det er digg, med en, eller to – og så blir det kvalmt og ekkelt – og godt er det! 

Linus tok på seg jobben med å varme opp soveposen til Kristin i går også! Veldig grei gutt, altså! 🙂 Jeg har delt soveposen min med 75% av en Finsk lapphund i natt! Veldig koselig det, helt til flatulens fikk meg til angre på hvilken ende jeg hadde på min side, ha ha! Huff, slikt sier man ikke om en fornem frøken! 🙂

Det ble som vanlig tidlig kveld på oss, og disse tre her kosa seg fælt, altså! Koselig å ha med seg så sosiale hunder på tur! Etter slike opplevelser som i natt kunne jeg ikke ønsket  meg noen annen rase – de er perfekte! De bjeffet bare litt i går kveld, men det var det noe aktivitet oppe på Ringkollstua. 

Jeg tror alle hadde en veldig fin natt helt til 0405. Da våknet vi av en høyrøstet hane som gjentatte ganger hylte kykkeli ky! VI så ikke den komme! Ha ha! Det var forøvrig en veldig presis hane, det skal den ha! Den gjentok seg selv både klokken 05, 06 og 07, og da ga vi opp og pakket sammen! Jeg turte ikke å slippe hundene på morgenen – jeg var redd de hadde en høne og plukke med hanen, ha ha! 

På tur hjem var vi innom hos Kjetil på det Øde Bakeri! 

Jeg har aldri vært der før, men nå når vi skulle hjem på den dagen i uka jeg skal skeie ut var det greit å svinge bortom! Det luktet mye bedre der enn av den sure lukten av bål vi hadde med oss! For å si det sånn så frister besøket til gjentagelse, så her er det bare å skjerpe seg og motstå slike fristelser! 

Neste gang jeg skal ligge ute har jeg jubileum! Blir spennende å se hvor jeg havner da! 

God helg, folkens! 

#nattinaturen #netterinaturen #friluftsliv #utno #hektapåtur #turistforeningen #skiforeningen #hektapåtur #liveterbestute #hund #bål #mashmallow 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg