21! Aklangen!

I går hadde jeg egentlig en annen spennende plan for hvor vi skulle overnatte, men YR skremte meg fra det. Kommer snart tilbake til hvor det er, håper jeg! Siden spådommene sa at det skulle begynne å regne kl 0600 i dag valgte vi å overnatte et sted der bilen sto nærme; og da falt valget på Aklangen på Holleia!

Aklangen tilhører Skjærdalsvssdraget og ligger litt øst for Skjærsjøen og Engelen på 272 moh. Vannet har utløp til Aklangelva som senere renner sammen med Skjærsjøelva og Vælerelva og danner Skjærdalselva. Skjærdalsvassdraget drenerer til Tyrifjorden.

Jeg hadde sett for meg at vi skulle ligge på den andre siden av tjernet, men der var det så mye skygge og maur at vi ombestemte oss. Denne plassen vi fant på østsiden av vannet var derimot helt perfekt!

Etter at skylaget sprakk opp i går ettermiddag ble det til en fin sommerdag! Undertegnede skiftet til shorts og t-skjorte, mens turfølget fremdeles niholder på ull under langbuksa, og nettene i vinterposen! Godt vi er forskjellige!

Gutta var nok mest enige i at det var sommer, for den første som hoppet til vanns var Sorry…

Linus var litt mere betenkt, som vanlig – uansett hva det måtte gjelde! Sorry svømte rundt og kosa seg en stund, og etterpå var det om å gjøre å holde seg og bagasjen unna der han fløy rundt og ristet seg.

Jeg koset meg litt i hengekøya, og fikk besøk av Linus. Det ble det et morsomt bilde av…

Ha ha! Det ser mye verre ut enn det er, altså! For eventuelle så oppmerksomme lesere at de ser skadene på beinet mitt så skyldes de juvenil oppførsel natt til 18mai som resulterte i en ikke anbefalt etyloverdose Derav skrammer av ukjent opprinnelse,men med mye skam tilknyttet i ettertid. Det er såvisst ikke bare ungdommen som går på en smell i ny og ne. Hilsen Inger Marie, 48 år! Ha ha! (Og skadene på det andre beinet synes ikke på bildet, haha!)

Kristin hadde med seg deilige lapper! Det er noen huller i historien om oppskriften til røra, men det jeg husker er at den er fra 1971, og opprinnelig fra stedet der svelene serveres på ferger…. hjelp meg med resten da, Kristin!

Hun hadde stekt de hjemme, vi bare varmet de på primusen. Det var ikke akkurat overhengende stor skogbrannfare i går! Det var jo svære dammer over alt!

Svelene smakte aldeles fortreffelig med blåbærsyltetøy på!

Gutta fikk selvfølgelig også smake!

Det var nok å sitte rett opp og ned og nyte tilværelsen i går kveld…

Vi bestemte oss for å gå en liten tur. Siste jeg lå der oppe i fjor gikk jeg rundt vannet, men så vått som det var i skogen nå lot vi det være.

Det er vakkert der oppe, og jeg skulle gjerne hatt tilgang til denne båten og ei fiskestang. Det vaket rundt oss hele kvelden!

Det sto et par biler til der oppe, og jeg vil tro at eierne av de var på tur til Lerbergsetra.

Setra er etav målene i Ringerikes Tipåtopp-turer, så jeg må snart opp igjen og gå den turen. Har meldt meg på listen i år, men lar de ivrigste gå fra seg først, ha ha! Det gjorde jeg for et par år siden også, og møtte så og si ingen!

Tilbake i leiren bestemte Linus seg for å ta et bad…

Kanskje det er nok til å sette i gang røyteprosessen! Jeg håper det for hans skyld!

Sorry, som nesten er ferdig med å røyte, hadde allerede tørket så mye at han fikk audiens i hengekøya!

Det er ikke alltid jeg er forberedt på at han kommer oppi heller, og jeg foretrekker å være forberedt, ha ha! Han ble liggende lenge og vel, han! Jeg kjente jo når han gikk ned at han fremdeles var fuktig, og det er jo et godt utgangspunkt for natten, ha ha! Jeg gikk for yndlingsversjonen min… det er barfot i shorts! Da er det SÅ godt å ligge i posen – eller under, som jeg gjør. Får fnatt av å ikke kunne flytte beina rundt som jeg vil, så jeg bruke alltid posen som dyne og er fornøyd med det!

Vi la oss for å lese etter at klokka hadde passert 20… vi pleier det vi! Ikke noe natterangling, akkurat!

Jeg må nok lese litt når jeg ikke er på tur også, ellers blir jeg aldri ferdig med denne Jojo Moyes boka, ha ha! Synes jeg har lest samme boka i månedsvis jeg nå! Har lyst til å ta fatt på flere bøker av Mikkjel Fønhus utover sommeren!

Solen forsvant bak åsen klokken 21. Det ble ingen fin solnedgang denne gangen heller, men pent var det da allikevel!

Gauken gol så fint, og svalene fløy lavt rundt oss. Rett som det var kom det ei and svevende forbi, og jeg skulle ønske jeg kunne navngi alle de andre som underholdt oss med sang i går kveld! Jeg må virkelig bli flinkere til det! Det er sikkert bare å laste ned en app for det, som alt annet!

Det blei tidlig stille i leiren. Jeg sovnet før midnatt, men lå lenge våken mellom 03 og 04. Da var det trolsk og fint! Vanskelig å få gjengitt det ordentlig! Orrfuglene var veldig opptatt med sitt rituale – det er fint å ligge og høre på!

Klokken 06 var Kristin på beina og klar for å pakke! Da er det bare å følge opp og komme seg hjem!

Takk for nok en fin tur, min spreke, gode venn! Vi gleder oss til neste!

Godt å være hund med mat fra Lady & Landstryker’n!

#hektapåtur #primus #liveterbestute #friluftsmagasinet #friluftsliv #mittnorge #hengekøye #hundogfritd #utno

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg