27! Selvutnevnt kujon!

Været vi har for tiden gjør det ikke så enkelt å øke antall netter ute. Det har jo virkelig bøtta ned. Joda, jeg kan fint ligge i hengekøye med tarp over, men det var disse hundene da, de skal jo også ligge tørt og godt!

I går bestemte Kristin og jeg oss for at vi skulle ligge ute, uansett vær! Nå så jo værmeldingen ikke så gal ut for denne natten, men sånn som det hadde regnet var det ordentlig vått i skogen. Det førte til at jeg sendte en melding til Anne og spurte om å få låne den fine gapahuken på Veme. Jeg tror ikke vi har vært der siden natten i januar da vi våknet opp til 19 kuldegrader…. brrr, ha ha!

Uansett; Anne svarte ja med en gang, det var bare å låne gapahuk, og det er vi veldig takknemlige for; tusen takk!

Det kom frem en ørliten detalj… at det nå går kuer på beite i området rundt gapahuken… men, de hadde hun ikke sett på et par dager. Jeg tenkte derfor at de var lenger inne i terrenget og at vi ikke behøvde bekymre oss for de….

Vel… her er noen av dem! Kuer med kalver, som jeg er mest redd, ha ha! Det var bare å fortsette innover og håpe at fremdriften vi hadde i hver vår retning ikke ville endre seg. Jeg lurer på hvor betegnelsen kujon stammer fra… I følge det Store norske leksikon betyr det feiging eller reddhare og beskriver godt mitt forhold til kuer, ha ha! Jeg finner ikke ut så mye om kujon, men ordet har mange morsomme danske synonymer som f eks bangebuks. Samma det; jeg er herved en selvutnevnt kujon! Mø! Ha ha!

Linus hadde ikke mye høy i hatten. Han er ikke bare redd for selve kua, han er redd for bjella også! Det har han vært etter at vi blei kjeppjaga av en flokk kuer på Krokskogen for et par år siden. Det var så ille at jeg måtte slippe bikkjene så de kom seg unna, og jeg selv måtte beine avgårde gjennom kratt og sump før vi kom oss innenfor gjerdet til ei hytte. Jeg går ikke med på at at de eventuelt bare er kontaktsøkende og søte, altså!! Ha ha! Men, det skal sies, at jeg er takknemlig for hva de utfører som beitedyr, altså!

Vel vel, vi kom oss opp på parkeringen på Flismoen og gikk opp til gapahuken med bagasjen.

Se på det fine turfølget, da!! Dæven for en fin gjeng!!

Familien min feiret min kjære nevø sin 16 års dag i går, så vi reiste derfor ikke fra Vik før 1930. Det er jo omtrent på den tiden vi pleier å legge oss, ha ha! Bikkjene kjente seg garantert igjen da de kom ut av bilen, for alle tre spant rundt av glede. De var ikke i tvil om hvilken vei vi skulle gå!

Langs stien var det mange vakre små Skogstjerner. For de om lurer er det en flerårig plante i nøkleblomfamilien i fredløsslekten…. Jeg har ikke tenkt å servere det vitenskapelige navnet. Jeg beundrer disse som klarer å huske så mye om botaniske fakta! Jeg prøver å lære, men det var det med denne tomskallen min da…ha ha!

Vi hadde med litt ved, og Kristin hadde med deig til pinnebrød. Det har for oss vært en vinteraktivitet, men når det i juni er klissvått og 10 varmegrader er det jo innafor allikevel!

For en gang skyld var vi faktisk tålmodige og ventet til det bare var igjen glør i bålet. Med en dæsj jordbærsyltetøy er det kjempegodt, altså! Ja, faktisk digg uten syltetøy også! Anbefales på det varmeste!

Det kan se ut som Sorry savner å gjøre feltsøk ,ha ha! Han er på tilbudssiden og plukker stadig med seg noe han finner og kan levere! Etter å ha trent så mye i så mange år virker det ikke som om det plager dem å ha lagt opp! Vi savner selvfølgelig noen i miljøet, og spesielt treningene med redningshundene på Ringerike. Det er en fantastisk fin og inkluderende gjeng å være sammen med, og Sorry simpelthen elsker å rundere. Men, nå må de nøye seg med meg og turene våre!

Det var en del mygg på Veme i går kveld så min Thermacelldings fikk sesongdebutere i går. Den funket fint den så lenge det var gass igjen i patronen. Pakken med ny beholder lå så klart igjen nede i bilen. Vi la resten av veden vår på bålet i håp om å røyke myggen ut, det gikk så der, ha ha!

Det er uansett fint å ligge og stirre i bålet en stund!

Det nærmet seg normal leggetid for folk flest, og da var det på HØY tid å rigge bosoa for natten!

Etter en kald natt i sur vind oppe på Ringerudkollen var dette rene luksusen! Tørt, og nesten alt for varmt! Jeg hadde jo kledd meg rikelig, til meg å være! Jeg hadde langbukse, ull under over, og ullsokker nede i Polecatstøvlene!! Grøss, så varmt, ha ha! Jeg lå ikke lenge før jeg sparket av meg ullsokkene. Jeg beholdt buksa og genseren, men det var alt for varmt! Tenk deg selv, når Kristin står opp for å ta av seg ulljakka – DA er det varmt altså! Og hun hadde fremdeles et lag med ull nede i vinterposen sin….. ha ha!

Jeg hadde med bok skrevet av Mikkjel Fønhus, men i og med det nesten var mørkt da vi la oss lot jeg den ligge. Jeg hadde ikke lyst til å tiltrekke meg mer mygg med lys på – det overlot jeg til Kristin, ha ha! Jeg håpet all myggen skulle trekke bort til henne, men det funket ikke sånn, gitt!

Det var stille i campen mellom midnatt og 0545! Ikke noe bråk fra bikkjene, og det var heldigvis ingen kuer som fulgte etter oss. Vi så ikke noe til dem når vi kjørte hjem i dag tidlig heller, så de må ha trukket opp i skogen et annet sted. Og ja – vi lukket grinda etter oss, ha ha!

Så gjensto bare turen hjem! Nok en gang var vi enige om at det hadde vært en fin tur, og – vi har allerede planlagt hvor vi skal neste gang!

Takk for turen!

Hasta la vista!

#mittfriluftsliv #friluftsliv #hektapåtur #netterinaturen #nattinaturen #nordiclife #liveterbestute #outnorth #hundogfritid

 

 

2 kommentarer
    1. Kyr med kalver skal man ha respekt for. Man skal absolutt ikke komme mellom kua og kalven..hehe. Så det er lurt å være litt forsiktig.
      Og SharonEvans hos karidansen heter MichelleLopez her….irriterende spam blogg.no har fått. 🙄

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg