33! Damtjern!

I går bestemte jeg meg for å overnatte ved Damtjern. Jeg hadde flere netter der i fjor, men ingen så langt i år. Det er flere alternativer, jeg kunne lagt meg i sørenden; da får man jo bedre oversikt over solnedgangen. Litt tettere buskas, men det samme gjelder fra vestsiden. Jeg valgte nordenden fordi det først blir skygge på den plassen. Det var så varmt i går at bikkjene ikke trengte mer tid enn høyst nødvendig i sola.

Jeg reiste hjemmefra klokken 15, og bruker ikke lange tiden opp fra Stubdal. Det er ikke mange meterne å gå fra bilen og ned på plassen heller, det er jo trygt og godt for meg som har lovet meg selv å være forsiktig når jeg er på tur alene.

Alle bikkjene gikk rett ut i vannet for å avkjøle seg. Jeg vasset uti selv, men hadde ingen planer om å bade. Vannet kjentes ikke så verst ut, så tanken var ikke avskrekkende.

Jeg blåste opp liggeunderlaget mitt da bikkjene var fornøyde og la seg for å slappe av.

Jeg er på ingen måte ferdig med denne mursteinen, som forøvrig er veldig bra! Boken følger skjebnene til fem familier fra ulike land gjennom de enorme sosiale, politiske og økonomiske omveltningene som preget årene fra 1960 til 1980. Kan virkelig anbefale den!

Det tok litt tid før vi oppdaget dem, men det viste seg at vi hadde hele 12 naboer nede i sivet!

Her er de, og heldigvis hadde jeg kjeks de kunne få! Jeg er litt forundret over at andungene allerede er så store, men det er vel fordi jeg ikke følger med i timen, kanskje, ha ha!

Linus var ute og svømte sammen med dem, og de var ikke redde i det hele tatt. Da kom jeg på en gang jeg var ved Østensjøvannet i Oslo med et par leonbergere. Dette vannet er en av Norges rikeste innsjøer når det gjelder vann og sumpvegetasjon, noe som danner grunnlaget for et rikt fugle- og dyreliv. Der er det registrert 221 fuglearter, hvorav 40-50 hekker årlig. Samma det forsåvidt, jeg skulle bare danne et bilde av kaoset da Dixie i et uoppmerksomt øyeblikk la på svøm i det vannet. Hun kom ikke opp på en stund, for å si det litt forsiktig! Merkelig nok fikk jeg ikke kjeft av noen som bivånet den seansen! Hun skadet selvfølgelig ingen, men hun ominnredet kanskje formasjonen fuglene befant seg i, ha ha!

Etter svømmeturen med Linus kom alle på land! De ga blaffen i at Sorry satt og så på dem – de må ha vært overbevist om at han ikke er en fuglehund, ha ha!

Etter å ha spredd en Snap fikk jeg forespørsel om jeg ville ha besøk, og ja – så klart jeg ville det!! Det var vår faste medsammensvorne, Kristin som ville komme en tur til oss, og det satte vi selvfølgelig pris på, alle sammen!

Hun var klar for årets første bad, og fikk selvfølgelig med seg gutta på det! Har jeg nevnt tidligere at hun er den mest sporty dama jeg vet om, kanskje? Derom hersker ingen tvil! Etter å ha vært uti en stund konkluderte hun med at vannet ikke hadde så aller verst temperatur!

Her apporterer hun en pinne sammen med Sorry, ha ha!

Etter badeseansen ble vi sittende og planlegge neste utflukt! Det kan bli spennende og se om vi får til over helgen. Ut kommer vi oss alltid, men det gjenstår å se om vi får bra nok vær til å dra i gang et større prosjekt. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg ikke har noen avtaler hos legen i neste uke også, så det er noen faktorer der som også må spille på lag, og i de siste ukene har ikke jeg sittet på innbytterbenken en gang, ha ha! Jeg har nå heldigvis ikke fått rødt eller gult kort, bare noen kampers karantene, ha ha! Time will show!

Linus måtte kose litt med tanten sin etter badingen! Han er nå søt da, Nussenussen min!

Klokken 20 begynte det å regne!! Det hadde ikke YR sagt noenting om! Da jeg fikk dekning nok til å sjekke sto det at det skulle være fra 0,01 til 0,04 mm nedbør de to neste timene. Det var jo såpass mye at jeg bestemte meg for å dra hjem, og pakket ned liggeunderlaget og de andre tingene mine. Det kom ikke mye regn, og da Kristin fikk tilgang og sjekket noen minutter senere hadde de fjernet 0,04! Da bestemte jeg meg for å bli allikevel!

Kristin reiste hjem, og jeg blåste opp liggeunderlaget igjen og la meg for å lese. Å ha ei bok som fenger er jo like deilig som å ha en serie man ser som er fin på Netflix, ha ha!

Sorry syntes tydeligvis at det var på tide med litt oppmerksomhet, og at jeg var litt vel ivrig på å lese denne boka! Med så søt fremtoning er det jo klart han vant kampen mot boka – lett!

Her er campen vår! Det var ikke et vindpust, så uten Thermacell hadde nok myggen og knotten beseiret skumringstimen. Jeg hadde på litt Autan for å bortvise knotten, og Centaura for å jage myggen – sistnevnte på både meg og bikkjene!

Jeg hadde med meg ny sovepose i går! Den kjøpte jeg hos Outnorth bare fordi den kostet 300 kroner, ha ha! Den var helt ok, men kan nok sidestilles med en lakenpose. Den holdt i de 11 gradene det var i natt, men den duger nok ikke i lavere temperatur – det hadde jeg ikke forventet heller. En helt ok pose for varme sommernetter!

Det kom noen regndrypp igjen klokken 21, men ikke mange nok til å jage meg hjem! Jeg leste til 23, da la jeg bort boka. En halvtime senere skulle en høylydt gjeng bade på den andre siden av vannet. Det gjorde de lenge, høyt og vel! Godt å høre at folk nyter sommernatten! Jeg sovnet ikke før rundt 01, og våknet av bikkjenes leven 0230. Allerede da merket jeg at alt begynte å bli vått av kondens. Jeg holdt allikevel ut til klokken var 04, da hadde jeg fått nok! Det var ikke noe vits i å pakke ned så mye utstyr, jeg måtte uansett ha tatt det ut igjen og tørket det når jeg kom hjem.

Det var en vakker morgen ved Damtjern, og jeg returnerer nok dit om ikke lenge!

Jeg er fremdeles litt furten fordi jeg ikke kunne være med korpset til Sverige denne helgen, men kom over disse kloke ordene :

COPING : the act of changing shit into sunshine!

Og jeg gjør så godt jeg kan!

2 kommentarer
    1. Familien vår, eller egentlig Pappa har hytte ved Damtjern. Flott sted. Drar gjerne dit og bader. Vannet er ofte varmere der enn nede i Steinsfjorden

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg