39! Eskimorulle!

I går var jeg veldig usikker på hvor jeg skulle gjøre av meg! Ut måtte jeg jo, men hvor skulle jeg satse på å finne en ledig plass? Jeg tror nemlig at ALLE som har fri vil ligge ute på fine steder på sommerens fineste lørdag, værmessig sett.

Jeg tenkte jeg skulle begynne med å sondere de nærmeste mulighetene først. Enda kjipere om jeg hadde reist langt for å finne ut at det ikke var plass. Derfor kjørte jeg først til Damtjern. I nordenen, der jeg har ligget to netter, der var det flere som lå og allerede hadde satt opp telt. Det var masse biler på parkeringen, både ved bommen opp til Løvlia og oppe ved kiosken. Det var masse folk, en veletablert bobil, og andre som dreiv og badet hundene sine. I det mylderet der tenkte jeg at vi var sjanseløse, men så bestemte jeg meg for å gå ned og se om det var ledig på den nordligste plassen på vestsiden.

Og se her! Ingen hadde okkupert denne fine plassen!

Det første jeg gjorde var å henge opp hengekøya. Det var så lang avstand mellom trærne at jeg ikke var sikker på det rakk. Men, det gjorde det – og det blei en deilig plass med skygge til både meg og gutta.

Så kastet vi oss til vanns, alle tre! Det vil si at jeg gikk forsiktig uti for ikke å dette å slå meg, selvfølgelig, ha ha! Med så mye folk rundt om kring ville jeg ikke slippe bikkjene i det hele tatt, så de holdt seg rundt meg og svømte i sirkel. Det var SÅ deilig temperatur i vannet at vi ble uti en god stund.

Og slik foregikk resten av ettermiddagen og store deler av kvelden! Jeg gjorde et jafs på et par hundre sider i går, og det var stor dramatikk. John F. Kennedy ble skutt og drept. Khrutsjov gikk av i Sovjetunionen, Martin Luther King holdt en forrykende tale for 200 000 fremmøtte i Washington. Jeg fikk en mye større forståelse av hvor ille det var å bo i Øst Berlin på 60-tallet, og hvor snevert det var å være fanget i regimet til kommunistene til Sovjetunionen. Vi burde virkelig sette større pris på hvor enkelt og fritt vi har det.

Jeg måtte opp av køya å være sammen med gutta litt innimellom.

De fikk ikke bade mer enn den ene gangen i går. Nå har de badet så mye de siste dagene at de har godt av å tørke ordentlig – og i går blåste det såpass at det var godt tørkevær. Jeg slet stadig med våteksem på leonbergerne. Det har disse aldri hatt, men det er kanskje fordi jeg er så påpasselig.

Vi koste oss med vannmelon, gutta og jeg! Det synes de er godt også! Det er veldig godt i varmen, synes jeg!

Det kom stadig farkoster forbi oss. Kanoer, kajakker, en som satt i stedetfor SUP, ha ha! Folk rodde og kjørte båter med elmotor. Det kom til og med en svømmende forbi – og sist, men ikke minst en mann med cowboyhatt i en packrafter! Det er ikke dårlig det i en så liten putt som Damtjern er!

Hvis noen lurte….

… kan jeg rapportere at blåbæra er moden!

Jeg syntes det var i overkant varmt nede i bygda i går. Det var 28 grader ved Damtjern også, men takket være vinden var det helt perfekt der vi var. Helt til sola rundet buskeleggen klokken 19. Da blei vi grilla litt igjen.

Jeg lagde solskjem av den ene køyeveggen, da fikk jeg ihvertfall lest uten å ha sola midt i trynet.

Innimellom lå jeg og lurte på hva jeg kunne klare å klore ned i et blogginnlegg fra denne turen. Det blir jo som å vri opp ei gammal skurefille, ha ha! Jeg kunne skrevet dette innlegget med følgende ord : vi kom, badet, leste, spiste, drakk, sov, trynet og dro hjem! Kanskje det er løsningen gitt, og korte såpass ned?

Klokken 21 gikk sola endelig ned bak åsen…

Det var veldig digg, spør du meg – og jeg var kjapp med å reie opp senga!

I går brukte jeg 300 kroners posen min igjen! Verdt alle kronene den, altså! I går brukte jeg ikke myggspray eller Thermacell. Det var ingen insekter som plaget meg før sola gikk ned – da kom det litt mygg. Men, med soveposen oppunder haka og ei tynn hette over huet er jeg jo reddet. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg skal ta meg ut for noen på disse turene mine, ha ha!

Apropos det…

Mens jeg dreiv å kløna med å få tatt det bildet her…

….tok jeg dette! HJELP! Jeg må jo farge håret!!! Folk har sagt at jeg begynner å få grått hår, men jeg har ikke bare fortrengt det, jeg har ikke sett det så klart som på dette bildet….!! Nei nei nei! What to do? La det stå til, eller utsette prosessen med å jukse det bort? Jeg må skaffe meg en øyeblikkelig hjelp-time hos frisøren min, ha ha! Det verste er at jeg vet hun har ferie!

Vel, til tross for – eller på grunn av – dette alderdomstegnet sovnet jeg. Jeg var våken innimellom, men – bikkjene holdt fred HELE natta!!

Se de uskyldige der, da! Det er gutta sine, det!!

Da klokken hadde blitt kvart over fire orket jeg ikke å ligge der lenger. Jeg lå jo tross alt store deler av kvelden også, og det finnes jo grenser for hvor lenge det er behagelig å ligge i ei hengekøye. Dessuten hadde madrassen forskjøvet seg, så jeg hadde bare halve skroget oppå – og duken er kald uten isolasjon.

Vel… jeg skulle foreta en kontrollert avstigning på venstre side, ha ha! I det jeg bretter duken ned er det som om jeg blir kastet ut, og går jo i bakken så det synger! Landet selvfølgelig rett på ei rot med kneet. Jeg klarte å holde trynet i været, men resten av beinhaugen får seg en smell. Også jeg som skal være så forsiktig, liksom… Det blødde bare litt et par steder, så jeg var vel heldig, tross alt. Så det var dagens lærdom – unngå eskimorulle ut av køya!

Vi pakket sammen og kom oss hjem! Jeg satt og tenkte på at jeg må komme meg ut til steder der jeg kan oppleve naturen på en finere måte. Det kommer selvfølgelig ingen fiskeørner og klasker ned i vannet på så folksomme steder som Damtjern. Man får ikke høre en Storlom heller…. Jeg må til Kollsjø, eller til Brekkebygda, eller Vassfaret! Og, når varmen roer seg og folk drar på jobb igjen – da skal jeg kose meg på de stedene!

Jeg fikk se en fin rådyrbukk som krysset veien foran meg i Elvika på tur hjem. Og, da jeg kom hjem fikk jeg se en til…

Ser du den?

Det var alt fra natt 39. Over og ut!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg