40!! Ved Tyrifjorden en vakker sommerkveld..

Og refrenget i sin helhet lyder slik :

Ved Tyrifjorden – en vakker sommerkveld

Alt er så stille – når dagen er på hell

Skogen seg speiler – i det klare vann

Svake skygger leker – langs fjordens lune strand

Jeg som har vokst opp i korpsene her i Hole kan selvfølgelig denne visa! Lenge siden vi har spilt den nå, men vi burde kanskje finne den frem igjen!

Vel – teksten passet perfekt til vår utenatt nummer 40! Vi fikk låne stranda til Anne Sofie vi, og fikk tilbringe hele kvelden og natten der! Tusen takk for gjestfriheten!

Det er litt av en prosess å bytte bil, altså! Seter, dekk, bur – og alt mulig annet som må bæres og flyttes. Det er tre stykker jeg må takke; det er Nils Erik som hjalp meg gjennom prosessen det er å kjøpe og selge – som tidligere nevnt duger ikke jeg til slike ting! Den andre er broren min. Han brukte sin fredagskveld på å montere det nye Variocageburet til bikkjene. Den siste er Terje, som tryllet frem skruer som passet så jeg fikk festet det nye buret. Jeg har ikke kunnet ha med meg bikkjene før buret var på plass. De har sett rart på meg hele uka, ha ha! De er jo på ingen måte vant til å bli forlatt hjemme alene. Den dagen jeg kjørte Pajeroen opp til Gol var den alltid så snille og greie Kristin innom og luftet dem – tusen takk til deg også!

Når alt var klappet og klart var vi ikke seine om å komme oss ut i går! Allerede ved 16 tiden duret vi avgårde! Jeg hadde tatt med meg to tennisballer – det er det grommeste Linus vet om!

Bikkjene løp rett til vanns etter å ha hilst på Anne Sofie! Og så var det bare å kaste tennisballer – lenge og vel. De kunne holdt på hele kvelden hvis jeg ikke hadde gitt opp…. det der går de aldri lei.

Kast, da!!

Jeg badet selv også – det var deilig! Vet ikke hvor mange grader det er i Tyrifjorden, men det må da ha vært nær 20 tallet, vil jeg tro!

Ball, ball, ball…. osv osv!

Til slutt måtte jeg gjemme tennisballene i sekken,  ha ha! Og da fikk jeg disse øynene på meg…

Nytter ikke å lure han der!

Alle vet hvilken bok jeg leser, ha ha!

Begynne å nærme seg slutten nå!

Det var deilig å sitte å lese i solen!

Sorry satt og lengtet ut i vannet, han! Forgjeves, forøvrig! De måtte på et tidspunkt begynne å tørke også!

Her er gjengen samlet etter konfiskeringen!

Annet enn en båt i ny og ne, ei Hegre i sivet, og noen andre som var og badet på Tangen så vi ikke! Jeg blåste opp liggeunderlaget klokken 21, og forberedte natten! Natten er allerede kortere – det merkes godt! Tiden går så fort, nå er det straks høst igjen!

En ting jeg ikke kommer til å savne utover nå er insektene. Det dukket opp en del mygg da sola gikk ned, og jeg måtte finne frem mitt aller beste våpen…

… men i går kveld synes jeg ikke den funket så bra som den pleier. Eller kanskje det hadde vært enda mere mygg uten, hva vet vel jeg!

Det var fine farger i går kveld….

Dette er tatt så sent som klokken 23.

Bikkjene bråket en del i natt, men vi holdt oss i ro til klokken var 0500, da pakket jeg sammen!

Søndag formiddag hadde vi en avtale med Kristin. Da skulle vi begynne å høste kantareller. Vi har et sted, bank i bordet, som ingen andre har kommet over på mange, mange år. Der bærer vi ut kilovis med kantareller hvert eneste år! Det eneste unntaket var fjoråret, men da vokste det vel ikke sopp spesielt mange steder.

Jeg trodde et øyeblikk jeg endelig hadde funnet oransje elgbeger, men dette ser jo mer ut som rogn. Jeg aner ikke hva dette, er – trenger hjelp av en botaniker!

Det tok oss ikke mer enn en halvtimes tid å sanke noen kilo! Jeg har gitt bort halvparten av min fangst, resten går i posten til Hamar i morgen!

Det var ei fin helg, det!

 

40 kommentarer

Siste innlegg