41! En deilig natt ved Buvatn!

I helgen fikk jeg en Snap fra Maria, og jeg ble umiddelbart nysgjerrig på hvor hun var. Hun lå ved et sted i nordenden av Buvatnet som jeg ikke har lagt merke til. Jeg fikk flere bilder og en god veibeskrivelse; tusen takk, Maria!

Jeg så ingen grunn til å vente med å utforske den plassen, og i går sa YR at det ikke skulle regne. Det ser litt utrygt ut resten av uken. Jeg pakket, lastet bilen, hentet Sindy og kjørte avgårde allerede klokken 15.

Hver gang jeg passerer Friisvannet stopper jeg her og tar et bilde – det er en regel uten unntak for meg!

Det var ikke noe problem å finne plassen, det eneste problemet var at det sto en bil der da vi kom. Samma det, det viste seg at det ikke var folk i nærheten av den bilen, så da var det bare å slå leir.

Alle tre var fornøyde med å være ute på nok en tur! Det er en hevelse på fjellet i bakgrunnen; det er Bukollen, ha ha! Jeg har aldri vært der oppe – ikke ved Trollfossen heller. Får vel gjøre noe med det, hvis og eller når helsa blir med! Jeg skulle vært ved Sandvannet også… og Langvann… begge er steder jeg må gå et stykke til – og med sekk på ryggen er det en utfordring… Det eneste som er sikkert er at vi kommer oss ut – uansett!

Nede ved vannet var det to trær som passet perfekt til ei hengekøye! Det var så mange skumle skyer på himmelen at jeg ikke turte annet enn å henge opp tarpen…

Jeg følte meg veldig flink da jeg var ferdig med oppsettet, det ser jo proft ut, jo! Ha ha! Perfekte steder å bardunere, selv uten en eneste teltplugg i bagasjen, det må jeg se å skaffe meg! Jeg festet bare hjørnene – basert på erfaring vet jeg at det er det beste med tre hunder på laget! Hvis man selv må opp et ærend i løpet av natten er det færre muligheter til å vikle seg inn i problemer også!

Jeg har kjøpt meg en nytt liggeunderlag jeg var spent på å prøve. Det var så billig at jeg bare måtte! Stoffet er så tynt at jeg tviler på at det tåler spesielt mer enn 20 minutter på bakken – men, jeg skal ha det i hengekøya! Og – der fungerte det perfekt! Var redd det ble for tynt mot duken, det var det ikke i natt ihvertfall. Kan hende det endrer seg når nattetemperaturen synker. Time will show!

Etter å ha lest en times tid fikk jeg klar beskjed om å aktivisere hundene, og ja – jeg gjør som jeg får beskjed om, må vite! Jeg hadde tennisballene i sekken fra forrige tur…

Jeg gikk opp på toppen av bakken og kastet ball med gutta en stund. Sindy var ute på oppdagelsesferd langs vannet! Hvorfor jeg ikke gikk tur med dem i stedet for? Det er fordi jeg har en dustete form for strekk øverst i låret. Aner ikke hvordan jeg kan ha fått den. Jeg hadde mer enn nok med å få beinet opp i hengekøya! Er det ikke det ene…. osv osv!

Mens jeg holdt på med bikkjene hørte jeg det kom noen gående oppe i veien, så jeg bant bikkjene igjen. Det var ikke hvem som helst som kom…

… det var de to blide damene her; Inger og Helen – vaskeekte Holeværinger! Det var stas å få de på besøk! Helen og mannen har hytte ikke så langt fra Buvassdammen så de ferdes mye der oppe. Hyggelig å se dere, damer!

Da vi ble alene igjen var det på tide å finne frem matpakka! Jeg hadde smurt niste til oss…

… fire brødskiver – en til hver! Ser ut som alle var sultne, gitt!

Til dessert? Joda…

….kan de her fungere som substitutter for Kvikklunsj og Nidar marsipan, tro? Verdt et forsøk, om ikke annet! Jeg skal ikke rakke ned på dem – enda, ha ha!

Jeg tok en leseøkt til. Slukte nye 100 sider i boken min, Nå må jeg se å gå til anskaffelse av de to andre bøkene i denne trilogien! Eller kanskje jeg skal presse Jo Nesbø inn i mellom der? Er den siste boka hans bra? Kniven – heter den ikke det, tro… Mener jeg har lest og eller hørt at den skal være makaber… ?

Vel – Sorry har jeg enda ikke klart å slite ut…

… han ville ha moro som belønning for å være fotomodell. Og, selvfølgelig fikk han det!

Jeg hadde bestemt meg for at de ikke skulle bade i går. Det var jo ikke akkurat så varmt at det var nødvendig. Slik gikk det, ha ha! Så ut som han skjønte akkurat hvor langt både han og ballen måtte være uti for at jeg ikke skulle få tak i noen av dem… klok, og litt irriterende hund, ha ha!

Klokken 2130 ble det for mørkt å lese, så da var det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe på å få sove…

Klokka ble både 22 og 23 – men, så ble det mørkt – både ute, og for meg! Og det ble en natt av de sjeldne! Neste gang jeg så på klokka var den 0640!! Bikkjene har ikke gitt fra seg en lyd, og jeg har ikke vært våken så mye som et sekund! Helt fantastisk!! Det føltes som jeg hadde forsovet meg, ha ha! Jeg må ha vært heldig med vinkelen på køya. Og liggeunderlaget – med integrert pute – det må være et røverkjøp! Så røveraktig at det neppe holder lenge, ha ha!

Det kom selvfølgelig ikke en eneste regndråpe – det håpet jeg faktisk det skulle gjøre, der jeg lå under tarpen! En annen ting som ikke kom – det var insekter! Jeg blåste bort to mygg da det begynte å bli mørkt! Det var ikke behov for hverken sprayer eller Thermacell! Det hadde jo vært fint om det fortsetter slik – sa hun, optimistisk! Snart høst, uansett!

Nå lurer jeg bare på en ting…. hvor, og når blir natt nummer 42 ute? Gode forslag mottas med takk!

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg