46! En fin natt på Sollihøgda!

Jeg har i forkant av denne turen lest og hørt mye om akkurat denne natten. Overskriften på norskfrilutsliv,no var : Lørdag 31.august sover hele Norge ute! Påfølgende tekst beskriver friluftsliv i min skala; det trenger ikke være vanskelig eller storstilt. Små turer gir store opplevelser, og det enkle er ofte det beste!

Vel, jeg hørte at ca 400 000 skulle ut på tur i natt! Snakk om å gå meg i næringa, ha ha! Jeg måtte tenke litt kreativt når jeg skulle finne et fint sted vi kunne være. Vi er denne gangen Lene og jeg! Hun har til gode å sove et sekund på disste turene våre, stakkar! Men, allikevel er hun sporty og blir med, gang på gang!

Jeg har heldigvis gode bekjentskaper med nøkler til bommer både her og der! For å unngå hordene som skulle ut måtte vi komme oss et stykke fra allfarvei. Valget falt på Sollihøgda. Så langt inn at man enten må gå helt fra Kleiva og forbi Sørsetra, eller labbe i vei med oppakning fra parkeringen på Sollihøgda.

Ved denne plassen er det en fin gapahuk med bålplass. Der tilbragte vi de første timene. Vi sees kanskje ikke så ofte, Lene og jeg, men – når vi møtes er det alltid som om vi skulle sett hverandre dagen før. Du er en veldig god venn jeg setter stor pris på, Lene!

Etter en stund var det på tide med mat, og vi valgte oss den enkleste retten av dem alle, til hundenes store glede!

Jeg har fått litt dreisen på denne Primusen nå. Det er veldig fort gjort å ha for sterk varme fra starten av, og viktig å huske at varmen alltid er sentrert.

Etter pølsefesten det utviklet seg til for disse to slappet de av ved bålet. Tre syklister kom forbi oss, de måtte jo bjeffes på, må vite! Ellers var det ikke noe annet å passe, og som alltid koste de seg på tur!

Til dessert hadde vi deilig kakao som Lene hadde med hjemmefra!

Selv om det var overskyet og kom litt regn innimellom var det ikke kaldt! Hvor mange grader det var vet jeg ikke. Det eneste jeg savner i min nye bil  er temperaturmåler! Jeg har ikke gradestokk hverken inne eller ute hjemme, heller! Kanskje det finnes en app som viser temperaturer også? Noe annet ville vel vært rart! Jeg må finne ut av det!

Vi hadde glede av bålet hele kvelden! Selv om man ikke trenger varmen fra det er det fint å sitte å se på! Det er et element jeg savner når jeg ligger ute om sommeren med bålforbud.

Når klokken nærmet seg 21 trakk vi inn i Nilsebu! Vi hadde tenkte å fyre opp i ovnen der inne, men det ville blitt alt for varmt, så vi droppet det!

Jeg aner ikke hvilken Nils denne bua er oppkalt etter. Google kunne ikke hjelpe meg det. Jeg må nok spørre lokalbefolkningen om det, tenker jeg!

Jeg sov meg gjennom natten til vi brøt opp 0630. Lene sov, som tidligere nevnt, ikke et sekund denne natten heller! Føler meg deg, om det skulle kunne hjelpe!

Takk for turen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg