47! Liv og røre på Ringkollen!

Med godt selskap av Kristin og Sindy satte jeg kursen mot Ringkollen i går ettermiddag. Ved Ringkollstua står det en fin gapahuk. Vi lå der en gang i fjor, senere på høsten. Da hadde vi det fint helt til en hane kakla i vei hver halvtime fra klokken 0400! Nå satset vi på at den har tatt til vettet og ble enige om å prøve en natt der igjen!

Det sto massevis av biler nedenfor Ringkollstua, og det vrimlet av orienteringsløpere i alle aldre! Vi er jo så folkeskye at vi kjørte tilbake til parkeringen nedenfor kapellet og gikk en tur der. Jeg var på Bølgensetra for et par år siden, men nå fant jeg ikke veien tilbake dit, dessverre.

Vi fikk et lite problem da vi var ute og gikk… Jeg glemte sekken til bikkjene når vi dro inn i Vassfaret forrige dagen. Derfor måtte jeg kjøpe hundepølser på butikken…. og, ikke overraskende kanskje, resulterte det i diare for hundene. Linus sine skjørter, eller bukser – samma hva det heter – han trengte en vask!

Her har de vært og vasket seg i Øvre, eller Nedre Røsstjern! Kristin, som hadde gummistøvler, fikk, og tok, oppdraget med å forsere sumpen. Sindy og jeg sto tørrskodd og ventet på dem!

Etter vasken returnerte vi til gapahuken. Det vrimlet fremdeles av folk, så vi gikk opp til toppen av slalombakken…

… det er fin utsikt derfra!

Nede i gapahuken igjen overrasket Kristin med sveler!

Med blåbærsyltetøy og krem ble det en veldig godt! Det må jo bli en ekstra sykkeltur etter det inntaket, ha ha!

Bikkjene bråket litt, det var ikke bare orienteringslaget de måtte passe på. Plutselig kom det ei geit som beitet seg nærmere og nærmere oss! Den hadde en kompanjong på sto igjen i innhegningen og klaget sin nød…. Ikke rart bikkjene var urolige, kanskje!

Klokken 19 var tydeligvis treningen over, for da forsvant vrimmelen av mennesker!

Da senket roen seg i gapahuken! Den beitende geita ble hentet tilbake i innhegningen, og vi ble optimister igjen, ha ha! Vi vurderte en stund og ta halen mellom beina og stikke av, skjønner du, ha ha!

Det gikk mot kveld og mørke! På himmelen så vi månesigd, og fra nord kom vinden, sur og kald! Allikevel var det noen standhaftige knott i lufta, de må jo snart pakke sammen for i år, tenker jeg, ha ha! Thermacellen min er plassert i vinteropplag hjemme sammen med alle andre myggremedier, og jeg nekter å ta dem frem igjen før til neste år!

Klokken 21 hørte vi KYKKELY KYYYYY! Hanen var ikke død, desverre, haha! Den holdt på en god stund, men vi vant – for vi sovna! Jeg var helt ute av drift til klokka nærmet seg 06 – da var jeg så kald på beina at jeg måtte opp og gå, så da gikk vi hjem, som det jo heter!

Det var en vakker morgen! Men, det er jo helt opplagt at det vakre befant seg i retning Holebygda, og ingenting kan måle seg med utsikten vår fra Kleiva, må vite! Ja, jeg er visst lokalpatriot – usedvanlig lokalt også, kanskje, ha ha!

Takk for nok en fin tur, Kristin! Er det noen som har tatt til vettet så er det henne! Hun var på tur med stilongsen på, og vinterposen med! For ikke å glemme varmeelementene, ha ha! Jeg har ikke tatt til noe som helst slags vett! Jeg hadde tynne ankelsokker i sommerposen – og det var ikke jeg som så lurest ut i de tre gradene vi sto opp til i dag! Jeg har nemlig funnet ut at jeg faktisk har temperaturmåler i bilen! Takk for tipset, Ellen!

Over og ut!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg