DET var natt i naturen det! Ny kulderekord! :-)

Vi, som i Kristin og jeg, gjorde avtale i forrige uke om å sove ute denne natten. På hver vår tue fulgte vi med på YR, og fikk med oss at spådommene sa at vinterkulda skulle komme. Det stoppet ikke denne gjengen!

Vi var enige om at vi jo bare kunne dra hjem hvis det ble for galt, men – vi gir oss jo ikke uten kamp, haha!

Vi fikk låne den fine gapahuken på Veme av Anne og Lars – igjen! Det er vi utrolig takknemlige for! Tusen takk for lånet nok en gang!

Vi kom dit like før klokka var 15, og da var det jo bare 6 kuldegrader. Vi hadde med oss så mye ved at vi bar oss skakke den lille veien opp i skogen – vi skulle ihvertfall ikke mangle det!

Med mottoet “alt for bloggen” tok jeg noen bilder av tilgjengelige modeller…

…og de tre her kvier seg ikke for å posere, flinke som de er!

Nå har vi jo så mye tur-utstyr at vi jo er nødt til å benytte det til noe…

…. og det gir turene en ny dimensjon!

I går falt valget på lapper…. relativt stor variasjon fra pannekakene vi hadde på forrige tur, ha ha!

Det tar litt tid å vende seg til varmen fra primusen, og ikke bare finne den perfekte steketemperaturen, men også få stekt andre steder enn bare på midten! I jakten på den perfekte lapp havnet et par prøver i gapet på hundene, og det hadde de ingenting i mot! 🙂

Dette er det eksemplaret som var nærmest perfekt – og ja, den smakte like godt som den ser ut!

Det begynte å mørkne, og temperaturen begynte så smått å synke.

Gutta krutt er veldig greie å ha med å gjøre, altså! Det holder liv i Instagramkontoen min! 🙂

Selv om lapphunden Sindy har mye pels valgte jeg å ta med et ullteppe til henne siden det skulle bli kaldt. Gutta har jo dekken på. Og som hun koste seg under teppet!

Hun rikket seg ikke av flekken før vi måtte ha henne ut for å tisse før natten, Og, når hun la seg igjen….

…joda, hun ligger der på reinsdyrskinnet innenfor Sorry, haha! Jeg pakket henne godt inn, og hun gryntet av velvære og ble faktisk liggende akkurat der hele natten!

Linus ble pakket inn i teppe han også, og det så da virkelig ut som at han hadde det greit. Han lå ved hodeenden min hele natta! Da jeg våknet i dag tidlig var det ikke jeg som hadde den nedre delen av vinterposen, det var det Sorry som hadde, og det unnet jeg ham, så klart!

Vi drakk minimalt i går kveld, inspirert av tanken på å slippe å måtte opp for å tisse. Den strategien kan vi bare droppe, for vi måtte opp begge to, og jeg var først ute, allerede 2130… veldig irriterende, men vanskelig å komme unna! Det var bare å ta fart og få det unnagjort!

Temperaturen fortsatte å synke, og da jeg var oppe 2130 var det – 12… sånn omtrent det YR hadde lovet at det skulle bli, så vi slo oss til ro med det. Kristin hadde laget seg en fiks ordning og sydd sammen en dundyne som hun skulle ha nedi soveposen, og det ble redningen hennes. Jeg har den tynne Hagløfsdyna, og den har bare åpning i toppen og i bunnen, ingen glidelås. Når jeg har klart å tre meg inn i den, og så skal dandere den derre syntetiske posen utenpå og over…og bak, må vite! Den manøveren er en hel operasjon, faktisk, haha!

Jeg hadde hverken lue eller votter, men det bare fordi jeg har den nye Aklima-genseren med ballaklava som jeg nevnte etter forrige tur… den kan jeg anbefale på det varmeste! Jeg hadde bare den, og en jakke til kl 179 fra JULA. og det gikk faktisk bra!

Vel. alle i leiren sovnet. Jeg var våken et par ganger og telte over hundene! Ikke fordi jeg hadde glemt hvor mange jeg hadde med meg, ha ha! Men, fordi gutta mine var løse – og de var akkurat der de skulle være – tett inntil meg!

Kl 0545 måtte jeg opp å gjøre et nødvendig ærend igjen, og da bestemte vi oss for at nok var nok, for denne gang, så da begynte vi å pakke. Fjernkontrollen til min Webasto rakk heldigvis ned til bilen, og ha en varm bil er jo så mye bedre å komme tilbake til etter ei kald natt.

Vi skjønte jo at det var kaldt, men innså ikke akkurat hvor kaldt det var før bilen ga oss fasiten…

…det er et dårlig bilde, men det står altså beviselig – 19 grader!! Jeg kjente jo at det var kaldt da vi pakket sammen. Liggeunderlaget mitt kjentes ut som et isflak, og jeg fikk neglsprettfølelse av å stappe nedi soveposen, haha!

Noen har ment at vi er gærne før, hva sier folk nå, mon tro? Haha! Ja ja, folk får mene hva de vil. Jeg synes dette var gøy, jeg! Men, jeg er ikke HELT sikker på om jeg har lyst til å slå denne kulderekorden!  Det vil tiden vise!

En STOR takk til Kristin som er så til de grader sporty at hun blir med! Og takk til SHOEDAY for varme bein, helt til jeg tok dem ut av støvlene og ned i soveposen!

Og selvfølgelig retter vi en stor takk til Lady og Landstrykeren som serverer hundene god mat!

#netterinaturen #nattinaturen #fjelltid #liveterbestute #hektapåtur #primus #nordiclife #gapahuk #utno #natur #nrknatur #uteligger #medhundpåtur #finsklapphund #australiansheperd #vinter #aklima #shoeday #polecat #hagløfs #mammut #ajungilak

5 kommentarer
    1. Av en eller annen merkelig grunn så er jeg ganske sikker på at denne kulderekorden ikke blir stående 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg