En fabelaktig natt på Lemostangen!

Endelig en natt ute igjen etter forrige ukes strabasiøse bomtur! Det har ergret meg at jeg ikke har kunnet vært ute flere av disse nettene i det fine været, men den forrige tok faktisk knekken på meg. Det var natt til torsdag i forrige uke vi var ute. Jeg gikk en tur på fredag, bare fordi jeg ikke skal ha på meg at jeg setter meg ned og venter på at ting skal bli bra. Jeg pleier å komme meg opp og ut uansett hvordan dagen kjennes. Men, lørdag og søndag måtte jeg melde skroget ute av drift og ta telling…. jeg tilbragte flere timer i senga enn det som normalt er, faktisk.

På mandag kom jeg meg ut igjen! Jeg ville ned å se på forholdene på Lemostangen og være sikker på at det var lurt å planlegge overnattingstur dit på tirsdag. For å kunne kjøre så nærme som mulig gikk vi en tur ned til gården for å snakke med forpakteren; Ole Martin. Han var vennligheten selv og lot oss parkere bak låven en natt – tusen takk for det! Det er ikke avstanden å gå som skremmer meg, altså – det er kombinasjonen med sekk på ryggen som er en pine.

Vel, tirsdagen startet med et annet prosjekt. Jeg skulle guide tre botanikere frem til et sted jeg fant Mogop på Eggemoen i fjor. Det som åpenbarte seg der var at det var altfor tidlig å lete etter dem. Derfor hang jeg meg på dem til Burudåsen for å lete, og der fant de tre stykker av denne vakre blomsten.

Det tomskallen min fikk lagret av informasjon om denne er at den er fredet, og at den er Opplands fylkesblomst. På folkemunne kalles den gjerne Mofiffel. Jeg prøver å lære som best jeg kan av disse botanikerne – de har mye kunnskap som fenger meg.

Men, nå må vi komme oss til hva dette skulle handle om; overnatting ute, den ellevte i år! Med på laget hadde jeg, som vanlig, Kristin – og Sindy, da!

Har du sett for en fin gjeng!

Jeg hadde sondert og valgt ut et perfekt sted å henge opp køyene, og et perfekt sted og tenne bål. Jeg har nemlig gått til anskaffelse av et toastjern til å bruke på bål, og det måtte vi jo prøve! Og ja, jeg vet at det fra dagen før var innført et generelt forbud mot bruk av åpen ild i utmark. Jeg vet også at jeg kan brenne bål på steder det åpenbart ikke er fare for brann. Som her, i vannkanten ved Tyrifjorden, som forøvrig har så lav vannstand at vi kom oss enda lenger fra noe som i det hele tatt kunne ta fyr. Siden vi er lovlydige, gjorde vi som oppfordringen fra Ringerike brann og redning skrev på sin Facebookside, vi ringte et oppgitt nummer for å melde inn et lovlig bål…. og for en surpomp som svarte! Han synes ikke vi var spesielt smarte…og jeg må beklage å si; ditto!!!

Vel, her er vårt godt innpakkede bål i strandsonen – med toastjernet klart!

Før vi lagde mat måtte vi henge opp køyene våre for å være sikre på at avstanden mellom trærne var innafor.

Min vakre Linus var først ute med å kvalitetssikre plassering og oppheng av min køye! Han virket fornøyd, han!

Men, plutselig var det en til oppe i køya, og DET var ikke så lett å få tatt et fint bilde av, haha!

Tilbake til denne matlagingen da! Det enkle er vel ofte det beste, så også i dette tilfellet….

Et par striper ketchup, en skive ost og tre biter pepperonipølse! Det må da duge som bålmat!

Det kan vel hende vi var en smule utålmodige og helle burde ventet på glør, men vi kjørte på og varmet jernet i flammene.

Og simsalabim – et perfekt ostesmørbrød! Det var skikkelig digg!! Jernet er herved godkjent og erklært verdt sine 199 tilbudskroner fra Hekta på tur!

Kristin hadde med vann og kakao!

Jeg hadde med kopp, men jeg hadde ikke med noe å koke vannet på! Bærer ikke med meg mer enn jeg absolutt må, så dette må kommuniseres bedre ved neste korsvei, ha ha!

Vi slukket bålet og for å være enda sikrere pakket vi det inn mer mer stein.

Det var på tide at Kristin testet sin køye..

Og vips, så hadde hun selskap av Sorry! Han har virkelig knekt hengekøyekoden og bryr seg ikke noe om at det svinger fra side til side – han holder balansen!

Linus er jo som kjent av den litt roligere sorten…

Han og jeg kosa oss veldig der en liten stund! Jeg kjenner litt på at jeg savner bikkjene mine litt oppe i køya i løpet av natten. Jeg har jo ingen kontakt med dem oppi der! Selvom jeg stort sett har dem bundet rundt livet, ha ha! Det høres kanskje ikke vettugt ut, men jeg kommer nok til å ta en natt på liggeunderlag uten køye snart for å ha dem nærmere. I natt var det jo ikke bra! De var bundet til et tre som sto mellom køyene våre…  avskåret fra menneskelig kontakt, stakkar, haha! De var forøvrig veldig flinke i natt –  ikke et bjeff å høre!!

Noen som ikke er fullt så flinke er russen! Jeg hørte dem godt fra andre siden av fjorden…. Nei, jeg skal ikke være ei gammel hurpe som ikke unner ungdommen å feire, jeg bare lurer på hvordan de orker å oppholde seg i og rundt disse bilene med SÅ høy musikk! Jepp – jeg begynner å eldes, ha ha!

Etter kosestunden med Linusen min sto jeg faktisk ikke opp igjen! Sykepleieren min vartet meg opp med alt jeg hadde behov for. Brilleetui, mobillader…. pute, og en bonusordning med varmeelementer i et par av hennes votter, for nei – jeg hadde ikke med egne! Det er våren nå, sier jeg!! Ha ha!

Jeg var sikker på at blæra skulle krangle å få meg ut av bosoa, men nei – den holdt helt hjemmefra til vi sto opp kvart over fem! Kristin var heller ikke oppe i løpet av natten, så der slo vi noen rekorder ned i støvlene! Apropos støvler så hadde jeg på meg Polecat’ene mine for å være sikker på å ikke fryse på beina! Det er gøy at jeg lærte det i forrige uke, om ikke annet, ha ha!

Vi våknet til dette skuet i dag tidlig! I det er det mer enn nok motivasjon til å stå opp for å få tatt et bilde av det!

Det ble nok en frostnatt på oss, men det er det vel dessverre få igjen av de utover nå, ha ha! Kommer sikkert til å savne dem snart! Og nei, jeg er ikke helt som jeg skal, ha ha!

Vi var skjønt enige om at dette var nok en fin natt ute, på et flott sted!

 

Takk for hundematen, Lady & Landstryker’n!!

 

Og, Shoeday – det var skikkelig godt å være så varm på beina! Tusen takk!!

 

#hektapåtur #friluftsliv #mittfriluftsliv #liveterbestute #nattinaturen #netterinaturen #hengekøye #hammock #nordiclife #outdoors

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg