Endelig en ny natt ute! Nummer 52, ved Tverrsjøen!

Det var virkelig på tide med en ny natt ute! Det er flere årsaker til at det har tatt tid siden sist. De fleste årsakene har med helsa å gjøre. Men, jeg må innrømme at været vi har hatt de siste ukene har gjort dørstokkmila ganske lang!

Været i går var jo litt bedre enn det har vært de siste dagene, så da kastet vi oss avgårde på tur! Og nei, jeg kjenner ingen andre enn Kristin som ville blitt med ut under disse forholdene, ha ha! Eler jo, Sindy vil alltid være med oss! Så da ble det oss 5 da!

Vi hadde bestemt oss for å dra til den fine gapahuken ved Tverrsjøen!

Det er en veldig fin gapahuk, og som nå på vinterstid ligger velsignet nære bilvei siden vi er inne i bålsesongen! Det blei noen netter der i fjor vinter, og det blir det nok i denne sesongen også!

Vi dro tidlig avgårde i går. Det blir jo mørkt så tidlig, og da må man være på plass for å få tatt noen bilder før vi går i svart, ha ha!

Jeg hadde med soveposene til bikkjene i går. Den første som fikk prøveligge en av de var Sindy – og som hun koste seg i den! Hun var nesten ikke til å rikke! Tenker hun skal få arve min gamle Bergans lady, jeg! Vi får prøve den på neste tur!

Bålplassen ved denne gapahuken er ikke akkurat plassert sånn at det blir en varmekilde, ha ha! Snøen var så hardpakket at det ikke nyttet å flytte på den uten utstyr til det, og nei – jeg hadde ikke med meg brøyteutstyr,  ha ha! Jeg må tenke litt annerledes jeg som har byttet til så liten bil, må vite! Ja, jeg savner Pajeroen min, selv om jeg ikke har noe å utsette på min nye, gamle Rexton!

Kristin hadde med deig til pinnebrød, og jeg hadde med rørt jordbærsyltetøy – det er en suksessoppskrift!

Noe svidd i toppen, ha ha! Men…

….de tre her lå og venta tålmodig på noen tabber fra vår side, ha ha!

Etter å ha latt bålet brenne ut for å få glør til å steike pinnebrødet i sleit vi litt med å få det i gang igjen. Hvem andre enn Kristin tok en for laget….

….hun kan brukes til alt, det visste jeg! Nå også som peispuster, faktisk! Jeg gadd ikke involvere lungene mine i det prosjektet der – da hadde jeg vel hostet og harket enda!

Jeg ble servert kakao også! Hva passer vel bedre i den settingen der!

Turen opp Svenåvegen i går gjorde meg veldig bekymret for hjemreisen. Det var veldig glatt, stort sett bare is. Hvorfor jeg kjørte opp? Ha ha! Jo, det er fordi jeg tenkte at selv om det begynte litt dårlig kunne det jo snart bli bedre…. og når jeg begynte å si nei, nei, nei….nei….. da var det for sent å angre! Det var ingen steder å snu, og HELT uaktuelt å begynne å slippe seg bakover på holka! Og det fantastiske med firehjulstrekkere er jo at man ALLTID kommer seg opp…. men det gjør det ikke noe lettere komme ned. Løsningen, tenkte jeg, måtte være å slippe seg utfor å bremse på girene, som jeg jo kan gjøre manuelt…men, jeg var allikevel bekymret.

Da det kom en bil forbi hos oss som kjørte innover kom jeg på at det er en alternativ vei ut derfra! Jeg har kjørt den en gang tidligere, men det er lenge siden. Jeg sendte melding til en på Jevnaker jeg visste ville gi meg svaret; og han bekreftet at den alternative veien alltid er bedre! Det var en STOR lettelse! Da gikk det jo an å legge seg med ro i kroppen!

Her har vi rigget oss til for natten! Mangler bare meg inni hjørnet der! Vi la oss tidlig, men det var godt å strekke ut skrotten! Kristin hadde, som vanlig, flest lag med ull på seg! Men, jeg frøs ikke før vi bestemte oss for å krabbe ned i køya – og det til tross for mangel av ull under på beina! Derimot hadde jeg to lag ull under jakka – det var jo ikke SÅ kaldt i går kveld!

Det ble tidlig ro i campen! Selv om jeg var roligere med tanke på alternativ vei ut  var jeg ikke helt kurert, ha ha! Jeg har blitt ei skikkelig pyse, altså! Tror det er en yrkesskade… jeg veit så altfor godt hvor fort gjort det er å kløne til ting,  ha ha! Og med fatterns ord i minnet : du kan ødelegge en slipestein, du!!!! Ha ha!

Det ble ingen lang natt ved Tverrsjøen, men lang nok til å telle! Det var godt å komme seg avgårde og trygt hjem! Og nå skal det ikke gå så lang tid til neste natt ute – den har vi allerede planlagt skal finne sted i neste uke!

Og, bare så det er sagt! Nå er sesongen i gang med gode, varme Polecatstøvler på beina!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg