Julekveld og natt ute! Nummer 74 i rekka!

Kall meg hva du vil, jeg vet jeg er sær, men jeg tilbragte altså selveste julekvelden og natten ved Tverrsjøen på Jevnaker. Jeg har tenkt på det lenge, men for noen dager siden så ikke langtidsvarselet på YR spesielt lovende ut…. de lovte at det skulle være rundt 10 minusgrader. Men, så endret det seg, og så bedre og bedre ut, dag for dag. Fasiten er at det var -7 grader da jeg kom dit i går ettermiddag, og -4 da jeg reiste derfra i dag tidlig. Akkurat passe, med andre ord! 🙂

I går var det, utrolig nok, bare gutta og jeg som var ute på tur! Falt meg ikke engang inn å spørre noen andre om å være med på en dag som denne!

Gutta løp rundt og lekte med en ball….

…og jeg fikk kjeft hvis jeg ikke sparket den avgårde fort nok! 🙂

Jeg var kjapp med å få fyr på bålet, det er jo så koselig! 

Blåtimen er noe av det vakreste som finnes, og må bare nytes!

Mot slutten av blåtimen åpenbarte det seg et rosaskjær på himmelen, og jeg fikk nyte en fin solnedgang!

Det var jo tross alt julaften, og jeg åpnet pakker før jeg reiste hjemmefra. Hadde jeg hatt snev av kreativitet hadde jeg selvfølgelig ventet og tatt de med meg… jeg var jo omringet av juletrær! På en annen side, når jeg aldri har hatt  juletre; hvorfor skulle jeg begynne nå? Ha ha!

Uansett; jeg fikk noen veldig fine gaver!!

Av Kristin fikk jeg en kjempegod stilongs fra Devold i merinoull. Den blir det ikke noe bilde av, for den hadde jeg allerede på meg! Tusen takk!

Av Unni fikk jeg disse fantastisk fine ullvottene med motiv i særklasse! Og enda fikk jeg ei pakke med håndvarmere, som siden det ble frost har blitt fast forbruksmateriell på overnattingturer! Tusen hjertelig takk!!

Av Sander fikk jeg denne fine turkoppen! Den skal bli en fast følgesvenn! Midt i blinken – tusen takk!!

Jeg har ved gjentatte anledninger klaget over at jeg ikke har kunnet lese om kveldene ute fordi jeg blir så kald på hendene. Problem solved! Jeg fikk deilige ullvanter som med et enkelt grep forvandles til fingervanter! Ikke nok med det, jeg fikk egenprodusert hals, spunnet og strikket av giveren, Hilde! Som om ikke det var nok fikk jeg også et gavekort på Magasinet på 1000 kroner!! En fantastisk gave! Tusen hjertelig takk!!

Jeg var så opptatt med å gjete gjeterhundene mine at det ble mørkt før jeg kunne finne frem maten. Det var folk som var ute og gikk på ski, og løypa passerer ikke så langt fra gapahuken, det er derfor jeg passet på at gutta holdt seg ved meg 🙂

Her er julemiddagen!! Ha ha! Råflott med ferdig oppskåret rå løk… jeg pleier ikke ta meg bryet med det 🙂

Gutta fikk så klart  både pølser og griseøre! 🙂

Vel, det blir aldri seine kvelder ute på slike ekspedisjoner på denne tiden av året. Jeg higet etter å prøve nyervervelsen; en Hagløfs gåsedunpose! Den veier 473 gram, Det er en type uten glidelås, men med drasnøring både i topp og bunn.

Det jeg erfarte i natt er at det blir for varmt med merinoull innerst, gåsedun i midten, og vintersovepose utenpå! Men for en behagelig varme dun gir, altså! Det er noe helt annet enn den syntetiske posen! Soveposen er også en gave! En god og varm takk til Hege for den! 🙂

Jeg sovnet omsider, etter å ha ligget og sett på at bålet brant ut.  Sov i variabel grad til klokka ble  0445, da orket ikke ryggen min å ligge der lenger. Jeg pakket sammen, og så gikk vi måneskinnstur! Månen lyste så fint opp, og det var stjerneklart og flott! Det er slike opplevelser som minner meg på at jeg faktisk liker vinteren! 🙂

Avslutningsvis må jeg skryte mer av disse støvlene jeg har fått av Shoeday. I går vasset jeg, bokstavelig talt, i snø lenge, og det var jo ganske kaldt. Jeg var ikke i nærheten av å være kald på beina! Kan ikke huske at jeg har hatt noen bedre støvler noen gang! Så takk igjen, Shoeday! De har dem på lager i størrelse 40-46, og de koster bare 599! Et varp, spør du meg!!

Ikke nok med at jeg overøses av nyttige gaver og gode produkter; bikkjene reiste mette og gode ut på tur, og det skylder vi Lady og Landstrykern er stor og god takk for!

Reisen hjem var som definisjonen på Winter Wonderland! Utrolig flott!! Jeg møtte ikke en eneste bil på turen hjem…. godt å vite at folk slapper av og nyter en rolig morgen! Jeg møtte bare på tre rådyr ved Borger, og en rev på Steinssletta!

Fortsatt god jul, folkens! Nyt, og ta vare på hverandre!

#nattinaturen #netterinaturen #vinternatt #vinter #jul #hektapåtur #liveterbestute #utno #nrkjul #frilutsliv #dnt #norskkennelklubb #fjelltid #blåtimen #gapahuk #winterwonderland #

 

 

 

3 kommentarer
    1. Hei og GOD JUL!

      Flotte hunder du har – og vakker denne sheltien din 🙂 Jeg har selv en tricolor sheltie 😀

      Fantastisk å kunne feire julaften som du har gjort her – men vi er nå en gang tradisjonelle og blir feiring ved juletreet hjemme i stuen her 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg