Natt nummer 13 ute! Hvorfor endre en suksessoppskrift?

I mangel av bedre fantasi, og inspirert av forrige natt ute, valgte jeg nok en natt på akkurat samme sted, på Rytterager. Så tenker jeg; hva kan jeg tyne ut av forskjeller, med akkurat likt utgangspunkt? Mye, viste det seg!

Allerede før klokken 17 parkerte jeg hjemme hos Sindy, som ble med oss på tur igjen! Det setter vi alltid pris på! Vi hadde ikke mer enn landa reinsdyrskinnet nede ved Tyrifjorden før det kom et par …. tja; gutter er min første innskytelse å kalle de. Men, etter å ha snakket med den ene som i en bisetning nevnte at han hadde jobbet i forsvaret måtte jeg oppjustere og kalle dem menn, ha ha!

Vi ble ønsket velkommen av tusenvis av blåveis, og akkurat denne fanget min oppmerksomhet som ekstra vakker!

Dette bildet ser klart ut med det ene øyet, men ikke med det andre….pussig! Det er da vel ikke SÅ lenge siden siste synstest, ha ha!

På veien ned til plassen passerte vi disse hiene jeg nevnte i siste blogg.

Om det er grevling eller rev som holder til der vet jeg ikke. Det er 5-6 tilsvarende hull på samme sted. At det er liv nedi der er det nok ingen tvil om.

Gutta roet seg når de hadde innfunnet seg med at vi faktisk hadde naboer.

Her er jo Linus roligere enn skjæra på tunet! Akkurat det kommer til å forandre seg…!

Men først; et eksempel til på hvor forskjellig to turer til samme sted kan være!

Vi hadde skyfri himmel sist, og det er vel og bra – men, det er mange fine skyformasjoner også! Som denne, for eksempel!

Jeg drev å lurte på hva jeg skulle ta med meg av mat i går. Vurderte flere alternativer, og landet på den enkleste av dem alle…

Når det er så enkelt at man kan ha med seg utstyr til å koke en halvliter vann er det enkelt å velge! Jeg spurte han på Sport 1 om mitt gode forhold til TikkaMasala ville bli ødelagt hvis jeg valgte denne. Svaret var nei. Det kan kanskje ikke engang sammenliknes – men han kunne anbefale den allikevel! Og jeg skal ikke henge ham etter det svaret, ha ha!

Primusen plasserte jeg på en stein som faktisk står ute i vannet. Altså ingen fare for å starte noen branner denne gangen heller!

Primus plastbestikk – da er jeg vel i nærheten av å kunne kalles utstyrsfreak? Ha ha! Det har jeg ikke råd til å bli kalt, dessverre! Men, denne plast skjea, gaffelen og kniven veier jo ingenting, og det er vel lurere å ha med seg enn å kaste engangsversjonen av plastikk!

Når man har helt det kokende vannet ned i posen med Real turnat skal den stå og godgjøre seg i 8 minutter. Mens jeg ventet kom en av naboene bort. De hadde glemt gass, så de fikk resten av min. Jeg foreslo for han at de skulle hilse på bikkjene, at det nok var lurest for alle involverte parter med tanke på natteroen. Det var han enig i, og de skulle komme bort etter de hadde spist.

Fordi den tilårskomne bloggeren ble blyg når det kommer unge kjekke menn på besøk glemte hun å røre nedi posen, så det gikk bare an å spise det på toppen, viste det seg, ha ha!!

Etter å ha fortært toppen av det havarerte måltidet fikk jeg et innfall…

Jeg ville kjenne på vannet og lufte tærne! Jeg synes ærlig talt ikke vannet var så kaldt! Jeg hadde lett hoppa uti for en tusenlapp, altså! Siden jeg befinner meg i utbetalingssystemet til nav går jeg også med på å prute på prisen, ha ha! Det morsomme er jo at jeg har fått skille når jeg har sittet med boken min i solveggen med sandalene på! Det betyr antagelig at jeg har fått litt farge på leggene også…. opp til knærne, bare på fremsiden, ha ha ha! Sikkert vakkert!

Jeg hadde, i anledning påskeaften, med meg en ny bok!

Jeg har aldri lest noe av Arne Dahl tidligere. Jeg har ærlig talt aldri hørt om han heller. Wikipedia opplyser at mannen heter Jan Atnard. Arne Dahl er pseudonymet hans. Han er ikke bare forfatter, men kritiker og litteraturviter også. Jeg lot meg ikke imponere av de første kapitlene, men det kan jo hende boka går seg til etterhvert.

Av ting som forandrer seg…

Skyene presenterer jo maleri elter maleri i løpet av en kvelds forandringer. Bare det er grunn nok til å ligge ute under åpen himmel!

Etter å ha hilst på naboene, og røytet litt på dem, gikk vi en liten kveldstur. Sorry ville bade, men jeg synes ikke det var en god ide når han skulle ligge ute hele natten. Hadde han ikke vært i bånd kunne jeg nok ment akkurat hva jeg ville om den saken, altså!

Klokken 1930 måtte ullgenseren på! Jeg hadde ikke shorts, men en sånn bukse som rekker akkurat nedenfor knærne. Det, i kombinasjon med tynne sommerstrømper OG sommersoveposen…. Hvis du da legger til akkurat passe nattetemperatur er jo alt som det skal. Jeg hadde min første natt uten sokker på beina – det er ubeskrivelig digg, altså! Når det ikke skal mer til for å gjøre et stort steg oppover på lykkeskalaen da er det vel ganske labert ellers, ha ha!

Jeg hadde disse fine ullsokkene i beredskap. Disse fant jeg forøvrig i en pakke med håndvarmere i postkassen på bursdagen min. Det lå med et kort undertegnet “hun som sover inne”…. det kan jo være 50 % av Norges befolkning! Jeg hadde noen hovedmistenkte som er sjekket ut av saken. Hvem er du, snille dame?

Med så kjekke naboer kunne jeg jo for skams skyld ikke legge meg nedi posen før klokka var 20, ha ha! Jeg holdt ut til 2030 – da stakk jeg beina nedi!

Det var omtrent da bikkjene startet et leven uten like. De ga seg bare periodevis. Bjeffinga var ikke i retning naboene, men bortover mot hiene og skogen på den siden bak oss. Det var så ille at naboene kom bort 2310 og lurte på om det kunne hjelpe. Jeg er ikke helt sikker på om jeg klarte å overbevise dem om at det ikke alltid er så ille… !!

Vel natten ble lang, og så og si søvnløs. 0530 pakket jeg sammen, da var jeg lei. Hadde det vært sånn hver gang hadde det ikke blitt mange netter ute!

Så det var det! Natt nummer 13 2019 er et avsluttet kapittel!

På vei til bilen fikk jeg se dette….

Så flott at noen fremdeles hopper Paradis!! Jeg kom til å lure på hvorfor det heter akkurat det; Paradis. Wikipedia opplyser om mye, helt fra de sikre sporene man har om å hoppe Paradis helt tilbake til 1600-tallet, og mye annet – men ikke hvor navnet kommer fra! Faren med å Google det er at man havner skrekkelig nær alt for mye informasjon om Paradise Hotel, ha ha!

Over og ut herfra for denne gang! Bikkjene sover som steiner etter ei lang og bråkete natt. Tror kanskje jeg skal gjøre som dem, en liten stund!

Tusen takk for maten, Lady & Landstryker’n!

 

#hektapåtur #turistforeningen #liveterbestute #frilutsliv #nordiclife #primus #nattinaturen #underåpenhimmel

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg