Natt nummer 14 ute : Veme i uvær!

Så var det duket for en natt ute igjen. Hadde ikke tålmodighet til å vente på bedre vær, og da er det en STOR fordel og et helt avgjørende element å kjenne noen rause gårdeiere med egen gapahuk!

Her er den! Jeg har overnattet der mange ganger! Takk for lånet igjen, Anne, og Lars – som vi møtte på tur inn. Da hadde han vært å kjørt opp ved til oss! For en service!!! Tusen takk!!

Vi var kjappe med å få i gang bålet, for vi trengte glør til et prosjekt. Men, først må jeg få presentert “vi”…

Endelig var Kristin med oss igjen! Eller, endelig…det er sikkert ikke så lenge siden sist, haha!

Dette prosjektet vårt med behov for glør er til å steke vafler. Jeg fikk et så fint vaffeljern til jul av broren min og kona hans….

….av merket Espegard. Det er tungt som bly, så det er ikke aktuelt å ha med seg ut på ekspedisjoner langt fra bilen…. som om jeg er det, haha!

Vel, vi har prøvd dette jernet en gang tidligere. Det gikk på ingen måter bra. Da fikk vi skrapet ut noe som kunne liknet et vaffelhjerte hvis man har god fantasi, haha! Men, denne gangen altså… nå var vi bedre forberedt! Vi hadde fire ting på sjekklista! Formfett, smør, oppvarmet jern på forhånd, og sist men ikke minst – og trolig avgjørende : tålmodighet!

Vi lot flere kubber brenne til glør før vi gjorde første forsøk…

…og se HER da!! Perfekt! Og ja, de løsnet greit fra jernet, haha! Jeg minnes et prosjekt med lånt jern med MYE utskrapning! Satt i en evighet med gaffel for å få ut alle restene! Men, det var jo ikke noe tema for oss i går!

Vi var skikkelig stolte når vi fikk dreisen på dette! Og vaffelhjerter med blåbærsyltetøy….mmmmm!

Jeg hadde med grillpølser også, som backup til vaffelprosjektet. Den pakken ble med uåpnet hjem. Til hundenes fortvilelse, haha! Det får.gå! De fikk selvfølgelig smake vaffel…såvidt det var. Det er ikke bikkjemat!

Vi nøt godt av veden. Det var 2 grader, og ikke nok med at det regnet, det kom en snøbyge også. Det er jo helt fantastiske å kunne være tørr og varm under tak og allikevel kunne nyte været utenfor!

Jeg har stor glede av en app som heter Birdnerd! Jeg har visst ikke hjernekapasitet til å huske andre enn svartrosens vakre melodi!

Jeg vet ikke helt om jeg kan stole på denne appen, men …

Det er vel innenfor rekkevidde å ha hørt både Gransanger og Måltrost, ikke vet jeg. Gransangeren er vel safe, men jeg vet ikke hvor eventuelt oppløftende å ha hørt en Måltrost…?

For meg er det morsommere å ha hørt en Busksvett, for den har jeg aldri hørt om en gang!

Blir spennende å høre hva mine botanikervenner synes å mene om dette!

Vi satt nå der, og jeg fant ut at jeg skulle ta en selfie, noe jeg suger til….

Og nei, har ikke blitt noe flinkere til det – heller!

Allerede klokken 19 var jeg i vater! Det var ikke bare deilig, men nødvendig for ryggen!

Kristin var oppe litt lenger og utsatte meg for quizen i månedens utgave av Det Beste! Jeg kom bedre ut av det enn jeg pleier, så spørsmålene kan ikke vært vanskelige, haha!

Jeg lå og leste en liten stund, men ville heller ha hendene under den gode og varme soveposen!

Jeg sovnet jo ikke, og var raskt oppe igjen for å strekke ryggen. Måtte slippe ut litt luft av liggeunderlaget også. Hadde vært litt raus i oppblåsningsfasen!

Tror jeg sovnet rundt midnatt, og skal si jeg våknet brått! Jeg våknet i svevet ned mot bakken, haha! Slo meg selvfølgelig, og søster Kristin sto opp og hjalp meg.

Så ut som disse to var bekymret også…

….eller lurte de på en godbit, tro? Haha!

Vi forble liggende til 0500 – da orket jeg ikke å ligge lenger.

Vi pakket og gikk til bilen. Like etter møtte vi på disse to…

Ku og fjorårskalv må vel dette være da? Jeg har jobbet med flinke jegere i så mange år at jeg bør vite såpass, haha! Flott syn, uansett!

Igjen; tusen takk for lånet av gapahuken, Anne og Lars! Og hjertelig takk for at dere kjørte opp ved!

Kristin, takk for NOK en fin tur! Håper vi snart pakker sekkene og finner oss nok et godt egnet turmål igjen⁸!

Hasta la vista!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg