Natt nummer 192 ute : En fin natt på Ringkollen!

I går var jeg bare nødt til å dra ut! 17. november, og så flott vær! Da trekker utelivet, selv om det er en annen form for uteliv enn de fleste andre foretrekker, haha!

På formiddagen i går gikk vi tur med Henning ned til Tangen.

Spesielt viktig å ha fått ut litt energi når vi skulle til Ringkollen. Der må bikkjene være i bånd hele tiden. Har tidligere erfart at det er både geiter, høner, haner og hunder på Ringkollstua…og det har ikke vi noen planer om å rote oss borti, haha!

Vi, som i bikkjene og jeg, dro fra Vik klokken 15. Kjøpte med en sekk med ved fra Shell, og klarte såvidt løfte den inn i bilen! Gruet meg allerede til å slepe den de få meterne det er å gå fra bilen til gapahuken!

Klokken 1530 var vi på plass og bålet var i gang! Jeg er alltid spent på om gapahukene er ledig på tur ut. Forundrer meg at ingen andre kom på å tilbringe tid der i det fine været, men jeg var selvfølgelig glad til!

Gapahuken er fin den! Har ligget her mange ganger tidligere. Husker spesielt godt en gang Per og jeg var der i fjor vinter. Vi hadde installert oss og ante fred og ingen fare da en delegasjon fra Røde kors rundet hjørnet. De skulle arrangere akedag for innvandrere med gapahuken som base. Gapahuken er for alle, selvfølgelig, så det var helt ok! Problemet er at folk fra andre verdensdeler som kjent ikke er vant med hunder som kjæledyr. Jeg holdt bikkjene borti det ene hjørnet i flere timer, haha! Vi hadde med oss to reinsdyrskinn. Et ektepar fra Syria fikk sitte på det ene, og ei ung jente fra Somalia med ankelsokker og lave sko fikk sitte på det andre! Vel vel, alltid hyggelig å møte nye folk, så klart!

Vel, det var en såkalt varm grad da vi kom opp dit i går. Var forberedt på kuldegrader siden det var klarvær og om ikke månen var full var den ihvertfall godt påseglet, haha!

Måtte få tatt noen bilder før det ble mørkt, og da hadde vi ikke god tid! Bikkjene hadde en pågående dialog med hunden oppe på Ringkollstua så jeg var ikke helt klar for å ta bilder av dem uten kontroll. Her er båndene bundet til sekken min som ligger bak benken de står på! Og nei, vi pleier ikke måtte ty til slike forankringer!

Jeg har kjøpt meg nye votter!

Kanskje ikke helt tilfeldig at det er et Lars Monsen produkt, haha! Vel, disse heter Alta inner mittens og kan anbefales på det varmeste! De er designet for å være innervott i ruskevær, eller som eneste vott i godvær. Jeg kommer aldri til å havne ut i vær som påkrever enda en vott utenpå disse kan jeg forsikre om, haha!

I august, da Per og jeg var på Femund lodge kjøpte jeg denne…

….denne som stikker opp under jakka! Gausdal fleeceneck! Den var god å ha i natt!

Timene gikk da på et vis oppe på Ringkollen! Jeg hadde ikke med mat av noe slag i går. To grunner til det. Stekepanna er ødelagt, må kjøpe ny etterhvert. Den andre grunnen var at jeg hadde litt mageknip i går. Har ingen planer om å fly rundt å bommelomme rundt disse gapahukene, haha! Har klart meg hver eneste natt ute uten den problematiken, og takk for det!

Jeg ble sittende og stirret inn i bålet noen timer! Blir jo selvfølgelig litt uggen og kald uten noen form for aktivitet. Og, det er utrolig hvor fort gjort det er å brenne opp en sekk med ved, altså! Klokken nærmet seg 1930 da jeg begynte å forbrede soveplasser. Linus hadde allerede ligget og gryntet og kost seg på saueskinn i flere timer! Da jeg rigget sengen min var han rask med å legge seg der!

Her, under soveposen! Han er nå søt, da! Lot han ligge der en stund og kose seg!

Kom til et tidspunkt jeg begynte å bli så kald at jeg ville legge meg! La de siste vedkubbene på bålet og reide opp til gutta…

Det ser vel innbydende ut? Soveposer med integrert saueskinn! Utfordringen var så å få lagt dem inni der, haha!

Men, det ordnet seg! Det gjensto allikevel en utfordring….og få dem til å bli liggende der, haha! Det gikk vel ca 20 minutter til Linus boret seg under posen min, akkurat som han gjorde sist natt ute i Brekkebygda! Da måtte jeg få saueskinnet ut av soveposen hans så han kunne ligge på det, og da sovnet han som en stein!

Han her ble liggende litt lenger i posen sin, faktisk! Det er han som pleier å bryte seg ut først! Nå fant de heldigvis ingen grunner til å fare opp å bjeffe på noe eller noen resten av kvelden, eller natten!

Det er ubeskrivelig deilig å legge seg og kjenne varmen komme tilbake i skrotten, altså! På denne tiden av året er kanskje det den største gleden i dette prosjektet! Det, og å brenne bål da, selvfølgelig! Bålplassene ved disse gapahukene er jo plassert på forskjellig vis. Ved denne gapahuken er det vel sånn ca tre meter fra benken bort til bålet og da får man jo ikke nyte varmen fra det i særlig stor grad. Men, det holder for meg å stirre det i senk, haha!

Som vanlig ble det noen timer under posen før det ble litt søvn. Går fint det! Fikler litt med mobilen innimellom for å få tiden til å gå!

Jeg sov etterhvert godt noen timer! Da jeg våknet åpenbarte Sorry seg som den største soveposetyven, faktisk! Men, han så ut til å nyte det så da er alt i skjønneste orden!

Fikk en jobb å gjøre før jeg skulle kjøre hjem…

….skrape is! Det var ikke mer enn tre minusgrader, snart må vi vel erfare flere!

Kort oppsummert; vi hadde en strålende natt på Ringkollen! Takk for oss!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg