Natt nummer 22 ute : Nordheim!

Ikke bare var det årets 22 natt ute, det er nummer 150 i den totale rekka! Siden vi jubilerte var det ekstra stas å få komme til et helt nytt sted!

Denne gangen var det min tidligere klassekompis Hans Kristian som var raus. Han sa vel noe sånt som som at han hadde tilgang til ei jakthytte inne ved Vælsvannet. Jeg så for meg et enkelt krypinn med en stol og et respatex bord men tenkte allikevel at det er flott å få låne! Vi avtalte å møtes klokken 13 på Shell på Veme i går.

Da vi svingte av riksveg 7 og kjørte innover husket jeg at jeg hadde vært der før. Når man har trent med Brukshunsklubben i flere år har man vært mange rare steder! Så også et godt stykke innover der vi kjørte i går. Jeg fulgte etter Hans Kristian etter beste evne! Da veien smalnet og havnet i kategorien krøttersti måtte han stadig gå av og høgge ned noe buskas for at jeg ikke skulle ripe opp bilen min…

Til og med motorsaga fikk kjørt seg for at jeg skulle kunne kjøre helt inn til Nordheim!

Etter å ha passert en …. jeg vil nå helst kalle det et juv, ha ha! Jeg kan moderere meg og kalle det ei elv… men sannheten er at det var en liten bekk, ha ha! Jeg måtte allikevel være litt heldig med hvor jeg plasserte hjulene for å komme over. Og ja – det er jeg som er pysete, ha ha!

Ved veis ende åpenbarte dette seg…

Har du sett! Kan trygt si at Hans Kristian ikke hadde fremsnakket dette stedet – det er jo helt fantastisk! Og nei – vinduet var ikke åpent, og Sorry sto ikke på trappa da vi kom dit, ha ha!

Jeg slapp gutta rett ut av bilen og de stakk rett ned i Væla for å drikke vann. Vi kom rett fra spasertur med Unni og Vilje på Prestmoen. Vi gikk fordundre meg i over en halv time! Nå er ikke det noen målestokk for funksjonsfriske folk, men for meg med denne ryggen var det deilig å ha en god dag i så måte!

Glemte jo helt å vise bilde av han her! Han ønsket oss ikke akkurat velkommen, ha ha! Det er lenge siden jeg har sett en hannhoggorm. Wikipedia sier nemlig at hoggormen finnes i flere fargekombinasjoner. Hunnene har ofte en lys brunaktig bunnfarge men mørkere brunt mønster, mens hannenes bunnfarge er mer grå med svart mønster. Og nei – jeg vurderte ikke å plukke den opp, ha ha! Det har jeg slutta med, nemlig!

Her er Hans Kristian med gutta på trappa før han dro hjem! Jeg takket noen ganger i går, men jeg gjentar meg selv mer enn gjerne ; tusen takk for muligheten til å tilbringe tid på Nordheim! Og takk for at du gadd å møte meg, følge meg inn og rydde kvist og kvast underveis! Vi var nedom demningen før han dro. Der kom det jammen inn en Snap, så da visste jeg hvor jeg kunne bevege meg for å få dekning, hvis behov. På den andre siden av demningen var det en hytte med folk tilstede på, så neida – jeg dro ikke avgårde alene uten dekning, ha ha!

Da vi ble alene ruslet vi nedover mot Vælsvannet. Jeg blir helt forvirret av disse Vælsvannene jeg, altså! Det er øvre og nedre, og hva annet? Midtre og mellomste? Ha ha! Nei, det er vel nordre og søndre – tror jeg. Jeg har vært ved alle – som om det hjalp! Jeg så på kartet at det jeg var ved nå, det var nedre. Og dette blir også kalt Soknavælsvannet.

Samma hva det heter når det ser slik ut! Det er jo en perle! En øde perle i går, så gutta fikk gjøre som de selv ville..

… og det var å variere mellom å løpe på stranda, bade – riste seg på meg – repeat! Ha ha! De koste seg veldig, og da koser jeg meg også! Og ja, jeg vet det er båndtvang – men dette pågikk i kontrollerte former.

Kristin og jeg overnattet på denne stranda for 2 år siden. Det var også tidlig på sesongen mener jeg å huske. Da var det så varmt at vi også badet. Det var ikke oppe til vurdering i går, altså!

Jeg ble sittende på en tue der en liten evighet. Der hadde jeg enda bedre dekning enn ved demningen så da er det brutalt å gå derfra, må vite!

Gutta ble fort husvarme, og det er veldig forståelig. De var fornøyde. Turer både hit og dit, mat i magen … ingen klager fra de!

Jeg blåste opp liggeunderlaget og la meg midt på tunet for å lese i sola! Jeg leste ut Nina Lykkes bok som heter “Full spredning”. Det er lett å tro at den handler om kreft, men det gjør den ikke. Det er utroskap som er hovedingrediensen, Hun er nødt til å være lege og almenpraktiker, for måten hun beskriver møter med pasienter er jo spot on! Jeg lurer på om en kategori jeg befinner meg i er internt hos dem, eller brukt på landsbasis. Uansett; FFF! Frikort før februar, ha ha! Ingen ønskelig gruppe å være medlem av kan jeg berette!

Jeg leste ut boka, og bestemte meg for å ta en selfie! Det er jeg jo SÅ glad i, ha ha! Poenget med denne selfien er å vise frem den nye Villmarksgenseren min! Jeg har ønsket meg en lenge, og fikk ønsket oppfylt ved å kjøpe garnet selv, så fikk Hilde ei til å strikke og betalte henne. Tusen hjertelig takk, Hilde – og takk til strikkeren, hvem enn du er! Jeg er så fornøyd at jeg har meldt flytting! Jeg flytter herved inn i genseren, ha ha!

Åååååå så glad i å ta bilde av seg selv, ha ha!

Klokken ble 19, og jeg bestemte at vi skulle sove på trappa! Jeg hadde ikke vært inne siden Hans Kristian dro, så da trengte jeg ikke gå inn i det hele tatt, tenkte jeg, så jeg lukket vinduer og skrudde fast sprosser! Så rigget jeg soveplass…

Der ja! Der hadde vi det fint vi, altså! Jeg lurte på om det ikke snart er på tide å høre gjøken, men jeg hørte den ihvertfall ikke i går. Jeg hørte mange andre fuglelyder jeg gjerne skulle hatt kontroll på – men jeg husker jo ikke en bestemt lyd til jeg kommer hjem. Hadde jeg hatt dekning da jeg hørte det, så kanskje. Uten : sjanseløs! Unni og jeg hørte to ukjente fuglelyder da vi gikk tur i går også…. vi er like dårlige, ha ha!

Jeg hadde heldigvis med en bok til….

Den kjøpte jeg av tre grunner. Den var på tilbud i bokklubben. Jeg har lest Håkan Nesser tidligere og var fornøyd. Tittelen er grunn nummer tre! Kanskje jeg nå endelig skal får svar på hvordan man kan være menneske å ikke ha hund, ha ha!

Vi gikk en kveldstur ned til demningen. Linus og Sorry er veldig forskjellige. Linus tripper på tå og går omveier for å unngå å ble skitten, Sorry…. han kaller jeg bare grøftegrisen!

 

….. det er vel slik han er lykkeligst, tror jeg!

Jeg leste til nærmere 22. Jeg må ha sovnet allerede rundt 23 og var helt blåst til 02! Derfra og ut var det heller dårlig. Jeg gruet meg til å krysse bekken igjen, ha ha! Jeg er litt tullete sånn. Kan henge meg opp i potensielle problemstillinger! Det KAN jo hende det blir et problem – det kan ingen overbevise meg om før det eventuelle problemet er løst…. dermed basta, ha ha! Nå, når jeg sitter trygt hjemme kan jeg erkjenne at det gikk fint. Det jeg har hengt meg opp i nå er om jeg har lukket og låst dører og vinduer på ordentlig vis…. det må jeg nok tenke på en stund!

Disse to var så glade for at jeg endelig har kjøpt en pose Frolich at jeg ikke trengte å mase for å få til et fint bilde av dem!

Klokken 0510 var det lyst nok til å begynn på turen hjem! Da alle bekkefar og grusveier var forsert så bilen min ut som vi hadde vært med i Rally Dakar, ha ha! Og DET kan jeg ikke leve med, altså! Etter å ha vært ansatt hos en høyt aktet Flaskerud skjønner jeg når det er på tide å vaske bilen!

Liker det – det skal se ordentlig ut – så derfor får ikke nevnte Flaskerud se inni bilen min…

…alle er vi like, men det er utenpå, ha ha ha!

Vel vel – det var fint å være menneske og hund på Nordheim! Takk for oss!

Ove og ut!

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Neimen nå blei jeg skikkelig overrasket. Jeg har også overnattet på Nordheim for omtrent 40 år siden. Da var jeg og pappa med Erling som eier hytta. Jeg husker ikke veldig mye av selve turen, men jeg har gått hjemmefra og inn dit noen ganger. Andre ganger har jeg jukset og kjørt fra Sokna og inn til stranda. Hver sommer var vi ved kulpen og badet. Jeg måtte ha redningsvest husker jeg, for det var før jeg lærte å svømme.

      1. Så gøy at du også har vært der! Kan fint se for meg at det er fint å bade i kulpen! Og eller nede ved Vælsvannet! Fantastisk fint sted! 🙂

      1. Takk skal du ha! Ja,, det var utrolig snilt og raust å låne bort det flotte stedet ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg