Natt nummer 22 ute! Øvre Kollsjø! Ooops!

Jeg har monitorert YR hele uken, og håpet på en natt med oppholdsvær. Jeg har jo ikke ligget ute siden natt til mandag! Det så lenge ut til at første natt med opphold skulle bli akkurat denne natt til mandagen igjen, men så endret det seg jammen slik at det så ut til å bli opphold natt til lørdag! Da pakket jeg sekken med en gang, og valgte å stole blindt på YR.

Jeg kom meg tidlig avgårde, og stilte meg i køen sammen med alle de andre som skulle ut å kjøre i rushen en fredag ettermiddag! Eller, i den grad vi har rushtrafikk her på landet. Tror ikke vi skal klage så mye, ha ha!

Jeg må jo innrømme at det ikke så spesielt optimistisk ut der jeg sto i køen ved Botilrud. Det fortsatte å regne til jeg hadde passert Veme, og det så fremdeles skummelt ut. Da jeg passerte Svartvannet på tur opp Kolsjøveien kom det litt regn igjen. Jeg vurderte å ta halen mellom beina og reise hjem, men siden jeg hadde kommet meg så langt måtte jeg jo opp å se hvordan det så ut oppe ved en av mine absolutte favorittplasser; Øvre Kollsjø.

Jeg har ikke vært der oppe siden jeg fikk campe ved Andersbu i fjor høst en gang. Jeg husker ikke akkurat når det var, men jeg husker godt at det var syv kuldegrader og en bitende kald nordavind! Brrrrr!

Vel fremme ved bommen regnet det ikke, men det blåste friskt og kaldt.

Det så mye lysere ut, men ikke helt trygt. Det var så høy vannstand at store deler av den plassen vi har pleid å ligge ved var utilgjengelig. Jeg hadde uansett tenkt meg lenger opp på østsiden av vannet for å sjekke ut et nytt sted. Og, det var perfekt!

Jeg fant fort ut at jeg måtte få opp tarpen for å være trygg og tørr hvis det skulle komme ei skur. Synes jeg var flink, jeg! I felt like a pro, ha ha!

Dette blei jo fælt så fint, spør du meg! Bortsett ifra at jeg manglet snorer til annet enn midten og hjørnene, så det blafret veldig i duken. Samma det, tenkte jeg! Bare vi kan holde oss tørre får det jo bare blafre i vei!

Tar man bilder i rett øyeblikk ser jo tarpen ut  til å være perfekt bardunert,  ha ha!

Sindy var med oss på tur! Er det noen som liker kulde og kald vind er det henne! Både hun og Sorry tok seg et bad…. smak & behag! Det første jeg gjorde da vi kom frem til campen var å få på meg ullgenseren! Og ellers..? Joda, jeg hadde shorts, og endret ikke på det, ha ha!

Nytt av året er skilting av turstier ved Øvre Kollsjø! Synd det bare er skiltet skiløyper… men det går kanskje an å gå i de traseene når det tørker opp litt.

Jeg måtte jo prøve hengekøya, og fant ut at jeg lå for nære tarpen. Jeg ville ha mere luft over trynet, på en måte, ha ha! Jeg får jo lett fnatt og klaus av slike anordninger! Derfor senket jeg køya litt. Da fikk jeg bedre kontakt med bikkjene også! Sorry hoppet opp for å kose litt, og da køya svingte frem og tilbake kjente jeg at vi skubba borti en stein…. etter noen ganger frem og tilbake hørte jeg en rar lyd. Lyden fortsatte, og det var da jeg kom med et lite Oooops!! Gnissingen mot steinen lagde hull i køya, og med et fraspark til fra Sorry revnet hele greia! Ha ha! Det MÅ ha sett skrekkelig dumt ut!!! Jeg hadde ikke sett eller  hørt en kjeft siden jeg kom dit, men måtte allikevel snu meg for å se om noen så meg! Neida, det var ingen i nærheten, så jeg kunne holdt dette for meg selv! Men, jag bjuder på en god latter! Jeg følte meg på ingen måte som en pro lenger, ihvertfall, det må jeg bare si,  ha ha!

Som det velutstyrte friuftsmennesket jeg har blitt har jeg selvfølgelig en ekstra hengekøye i bilen, så da var det bare å gå og hente seg en ny!

Jeg har jo en Ticket to the moon-køye! Jeg sliter litt med de fargene, så det kan nok hende jeg investerer i en av den mere nøytrale sorten igjen!

De tre her koste seg masse!! Sola tørket fort opp berget, men de fikk allikevel ligge på reinsdyrskinn i natt.

Himmelen blei blå den, gitt! Det beviser at YR er til å stole på, ihvertfall med tanke på korttidsvarsel. Jeg ville jo ha sola på meg, så jeg tok sjansen på å pakke ned tarpen igjen! Jeg hadde null dekning, så jeg visste ikke om værvarselet hadde endret seg, men – man må jo leve litt farlig, ha ha!

Før jeg begynte å ligge i hengekøye leste jeg meg opp om hvordan de skulle festes. Selve festeanordningen har jeg kontroll på. Jeg har to forskjellige oppheng fra Tickettothemoon. Det jeg derimot leste opptil flere ganger er at man kan ha som en tommelfingerregel at det du forankrer i bør ha tykkelse som et lår. Og DET er jo et vidt begrep!! Her har jeg valgt meg tykkelsen på låret til en 8-åring, eller noe, ha ha! Men, i motsetning til andre ting i går holdt det der! Jeg skal jo på dø og pine ligge ytterst mot utsikten, jeg vil ikke ha buskas med på bildene mine, må vite, ha ha!

Jeg lå og leste i denne nå mye omtalte boka til Jojo Moyes. Har virkelig ikke mye igjen nå, men det må være definisjonen på en feelgood-bok! Jeg blir så trøtt når jeg leser den, og i går dubbet jeg av rundt klokken 20.

Jeg sov ikke lenge, men ble allikevel bekymret for å ikke sovne igjen! Dubber jeg så mye som 5 minutter hjemme på ettermiddagen kan jeg bare glemme å sove noe den natta. Men, her gikk det bedre! Jeg må ha sovnet rundt 22, etter å ha ligget og hørt på gjøken, og orrfuglspill.

Jeg var våken innimellom, men sov frem til 0345. Da konstaterte jeg at alt rundt meg var klissvått av kondens. Det er IKKE stas! Lå lenge og prøvde og ignorere det, men ga til slutt opp! Allerede 0430 var vi ferdig pakket og klare for å kjøre hjem!

Hadde jeg drøyet litt hadde jeg fått med meg en fin soloppgang, men de får jeg garantert flere av i løpet av sommeren!

Det var bare 4 grader i dag tidlig, men jeg var fremdeles ikledd shorts! Friskt og godt a’gitt! Ha ha! Joda, jeg satt på varmeapparatet og unnet meg litt varme i setet!

Det var ikke mange på veien så tidlig en lørdagsmorgen! Statistisk sett blandt de jeg møtte var det sikkert noen langtransportsjåfører, tre trøtte drosjesjåfører,og to relativt store varebiler fra Litauen, ha ha! At en av dem statistisk sett kjørte i fylla er ikke noe å le av.

Til slutt har jeg et spørsmål…..

…hvem er så snill at de har satt en eske på trappen min inneholdende hundedekken?? Jeg kan ikke skjønne hvem det er! Jeg fant aldri ut hvem som la pakke med varmeelementer og raggsokker i postkassen min før jul heller… Hvem er dere, snille mennesker? Jeg vil så gjerne gi dere en takk!

#tttm #hengekøye #tarp #hektapåtur #friluftsliv #nordiclife #mittnorge #liveterbestute #turistforeningen #fjelltid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg