Natt nummer 23! Buvasskoia!

I går var jeg strålende fornøyd fordi jeg hadde med meg både Kristin og Sindy på tur! Jeg har ikke noe imot å dra ut alene, men det er nå alltids mer stas med en kompanjong!

Etter en liten rådslagning lørdag kveld ble vi enige om å reise opp til Buvatn og få opp hengekøyer mellom demningen og Buvasskoia. På vei opp dit måtte jeg stoppe ved Frisvann for å ta et bilde…

… det er jo så fint der!! En vakker dag skal jeg finne ut hvor folk mener det er fint å campe langs det vannet!

Neste stopp på veien er ikke langt unna, men minst like vakkert!

Jeg er usikker på hva fossen heter, men plassen ved den heter Elgvad, og der har jeg campet flere ganger! I fjor sommer var det så tørt at det ikke var noen foss der!

Det er ikke mer enn en kilometer å gå fra parkeringen bort til Buvasskoia som ligger på en odde på østsida av Buvatnet med utsikt mot Bukollen og Nautskardsfjellet. Hytta er låst med DNT nøkkel og kan brukes hele året.

I går sto det en annen bil parkert når vi kom, men de møtte vi på stien på tur inn. Det passet perfekt, for de hadde med seg to hunder. Siden hytta var låst visste vi at ingen andre var i nærheten, og bikkjene kunne bade uten bånd på. Sindy var først uti, så Sorry, før Linus la på svøm!

Jeg kan virkelig ikke gå med tung sekk, og med utstyr til både kunne ligge i hengekøye og eventuelt på bakken blir det alt for mye for mine skuldre.

Det ser jo ikke så mye ut… og det er det kanskje ikke heller, for friskere folk!

Vi satt fra oss sekkene og gikk bort på hytta for å sjekke inn i DNT Sjekkut! I den appen er det en liste som heter DNT Ringerikes koier, og jeg har bare besøkt fire av ni, så der har jeg noe å gjøre!

For en fin gjeng å dra på tur med!! Selvom Sindy geiper til fotografen, ha ha!

Vi gikk ned til vannet igjen for å finne oss soveplasser.

Jeg valgte meg denne plassen! Helt greit å ikke ligge i hengekøye hver natt! Og å ligge der, helt nede ved vannet var jo superidyllisk! Kristin fant seg et fint sted å feste hengekøya litt nærmere hytta. I mens hun var i ferd med å sluttføre opphengingen fikk jeg dekning nok til å gå inn på YR. Det var bra vi fikk sjekket, for det skulle regne allerede fra klokken 20, stod det!

Vi sonderte litt, og fant ut av vi skulle trekke opp til koia og krype under tak. For meg og bikkjene var det fint på trappa til uthuset, mens Kristin la seg i inngangspartiet til selve hytta. Bra det hadde slutta å blåse… vi hadde bare le til nedoverregn, ikke bortoverregn, ha ha!

Klokken var ikke 20 enda, så det var litt tidlig å krabbe til køys, ha ha! Jeg hadde med Primus og kokekar, mens Kristin hadde med vann og kakao,

 

Si meg en ting nå, dere som kan det med å ferdes i villmarken…. er det innafor å drikke vann som er kokt fra ferskvannkilder…? Det er jo ikke akkurat sånn at han derre Monsen bærer med seg vann gjennom Canadas villmark, ha ha! Men jeg er ikke sikker jeg, altså! Trenger hjelp!

Vi rakk en fotoshoot nede ved vannet…

…og, som vanlig, var det Sorry som poserte på den høyeste steinen. Linus hadde ikke tid, han. Han hadde funnet seg en ball, og da blir han HELT hekta og ikke til å snakke til. Kristin måtte ta den fra han til slutt, og gjemme den oppe i takrenna!

YR var ganske presise i går, og 1947 begynte det å regne. Da var det jo bare for oss å gå i hi, hi hi!

Hadde det fint på denne trappa, vi! Det var noen som spurte meg i går kveld om det ikke var kaldt. Neeeeeeeida, svarte jeg – iført shorts, som vanlig. Pipa fikk en annen lyd utover kvelden, og jeg avanserte med tørre ullsokker, ullgenser og langbukse. Jeg var så kald på henda at jeg ikke orket å lese, for nei –  jeg har ikke med votter ut i mai!

Kristin rigget seg til på trappa, og hadde det fint der. Helt til….

…Sorry kom for å si god natt, med HELE våte seg! Det er jo ikke bare stas, skjønte jeg, ha ha!

Jeg fikk smake den medisinen jeg også. Jeg la et liggeunderlag til bikkjene ved siden av min madrass. Gutta legger seg alltid inntil meg, så også i natt. Det gir jo litt varme, men det må jo være på lik linje med å tisse i buksa! Det ble jo mer vått, enn varmt etterhvert.

Timene gikk uten at jeg sovnet. Den ble 22, 23, 00, og nærmere 01 før jeg sluttet å sjekke klokka. I løpet av alle de timene ble jeg underholdt av gjøk, orrfugl, og andre fugler jeg gjerne skulle gjenkjent sangen til. I tillegg trommet regnet på taket, og det er jo helt suverent når man ligger tørt, og relativt godt.

Jeg våknet 0415 og hadde skrekkelig vondt i ryggen! 0445 orket jeg ikke ligge der lenger, og måtte insistere på en oppstandelse av alle individer i leiren, uten store protester fra noen!

Det regnet ikke i dag tidlig, som YR hadde spådd. Deilig å få pakket alt tørt ned. Vi kom oss tørre til bilen, men vi hadde ikke kjørt mange hundre meter før det begynte å regne.

Jeg tror alle fem var like fornøyde med turen som disse to var!

Takk for nok en fin tur, Kristin! Det ER stor stas å være to på tur!

Vi må jo takke for oss til Turistforeningen også! Vi invaderte den jo, nesten!

Takk til Lady & Landstryker’n for mette og fornøyde hunder!

 

#turistforeningen #utno #hektapåtur #livetebestute #primus #dnt #mittfrilutsliv #nordiclife #hundogfritid #norsketurbilder

2 kommentarer
    1. Alltid herlig å lese dine historier. Du nevnte Lars Monsen i forbindelse med vann som er drikkbart. Den karen da i et av programmene at alt rinnende vann er det pk å drikke hvis du er i Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg