Natt nummer 29 ute : Buvatn! En fantastisk opplevelse!

Så var det endelig duket for en ny natt ute. Endelig; det er vel en drøy uke sides sist, ha ha! Denne gangen har været stoppet meg fra å dra ut – jeg gidder ikke å dra ut når det regner, eller skal regne. Joda, jeg har tarp – og jeg hadde garantert trivdes ute i regnvær hvis jeg lå trygt og tørt. Men, bikkjene skal også ha det bra!

Samma det, nå handler det om denne turen! Og på denne turen ble Heidi med! Det er ikke så lenge siden vi var på tur til Vassfaret –  nå skulle vi ut under åpen himmel. Vi lå ute den natten på Skrukkefyllhaugen også. Den gangen lå vi på bakken begge to, denne gangen skulle Heidi prøve hengekøya si!

Og hengekøya skulle henge ved Buvatn et sted,noe mer konkret plan hadde vi ikke. På vei til Buvatn paserer vi Frisvannet, og ved demningen der stopper jeg, uten unntak, for å ta dette bildet :

Like vakkert hver eneste gang! Var ekstra heldig med himmelen i går. Noe slikt som denne kunne jeg nå hengt på veggen hjemme – selv om det ikke er ei eneste bikkje på bildet, ha ha! Jeg burde kanskje gå og sette to-tre stykker oppå brua først,ha ha!

Vi parkerte ved Elgsvad, Det var et av alternativene til hvor vi kunne tilbringe natten.Uansett måtte vi komme oss ut på tur først! Jeg hadde med sykkelen min – uten den kommer jeg ikke av flekken med denne ryggen. Jeg hadde sett på kartet på forhånd og pekt ut veien inn mot Langvatn, inn den veien har jeg aldri vært.  Etter en 2-3 km gikk vi inn bomveien mot Langvasslia.

Det var på tide at bikkjene fikk duppet seg i vann, så vi ble glade da vi fant en fin badeplass. Der sto det flere krakker, og det var opplagt hyttefeltes badeplass. Jeg utfordret Heidi til å bli med på et bilde av en oppblålst enhjørning som lå der, men det ville hun ikke ha noe av, ha ha!

Tungene var lange selvom det ikke var så varmt i går. YR påsto at det var 16 grader der vi var…. kjentes varmere i sola, selvfølgelig. Sorry løp som vanlig rett til vanns, mens Linus var fornøyd etter å ha vasset litt. Jeg fikk den våte halen til Sorry midt i trynet på et tidspunkt der… kan meddele at vannet kjentes varmt og godt ut, ha ha!

På returen stoppet vi ved veien over til Buvasskoia for å ta noen bilder…

Jeg tenkte at det hadde vært moro å ha et bilde av meg og bikkjene på brua der…

Sånn går det når jeg skal fikse noe sjøl, veit du! Det ble tatt flere bilder av den seansen der…

… de havner bak lås og slå, ha ha! Jag bjudar inte på!

Får heller ta bilde av andre jeg…

….. da går alt så meget bedre!

På veien inn hadde vi pekt ut nattens leirplass. Det er det stedet jeg har sovet desidert lengst på disse turene mine. Jeg våknet 0650 og fikk følelsen av å ha forsovet meg den gangen, ha ha! En plass med det skussmålet er selvfølgelig verdt å prøve igjen!

Det endte med at hele følget gikk tilbake til bilen. Vi satte Linus i bilen så kjørte Heidi bort til stedet vi skulle være. Sorry løp med meg det stykket, da fikk han langet ut ordentlig – det trengte han! Jeg har aldri klart å gjøre den bikkja fysisk sliten. Jeg hadde båndet hans i hånda da vi begynte på sykkelturen – det slapp jeg rimelig kjapt, altså! Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg havnet langt nede i rennesteinen…. ikke fristende!

Heidi begynte å henge opp hengekøya si…

Det gikk veldig fint, det! Jeg prøvde å være litt mentor i opphengsfasen – men min kompetanse var overflødig – dette fant hun ut av selv!

Heidi hadde med mat – hun sa hun hadde med en pakke med fem grillpølser i, og da hadde ikke jeg fantasi nok til å være bekymret…

Men da pakka kom frem var det ingen signaler mellom hjerne og munn, så jeg sa å nei! da jeg så at det var ostepølser!! Det skal jo ikke på noen måte renne noe ut av pølsa! Som ser ut som det det gjør også…. nei, nei, nei!! Jeg spiste allikevel en fordi jeg tross alt har snev av folkeskikk, ha ha ha! Jeg takket pent nei til nummer to – til bikkjenes glede! Beklager at jeg er så innmari sær, altså!

Apropos bikkjene, jeg måtte selvfølgelig ta bilde av dem med Bukollen i bakgrunnen…

… Trollfossen er også bak der. Skulle gjerne vært begge steder jeg! En vakker dag, kanskje!

Gutta fikk ikke bare pølse, Heidi hadde med mer godteri til dem! Jeg hadde kjeks i lomma også, så de led nok ingen nød denne gangen heller!

Det ble kaldt utover kvelden. Vi hadde vinden rett i fleisen, det hjalp ikke nevneverdig. Vi måtte kle på oss. For det første hadde jeg selvfølgelig langbukse i går, og når det ble kaldt tok jeg dunjakka utenpå den jakka jeg allerede hadde! Det ble varmt og godt.

Klokka var ikke så mye da vi ble enige om å ta kvelden med hver vår bok. Klokken var ikke 21 engang – det er på den tiden disse turene pleier å ender opp i horisontalen!

Det er det siste jeg så av Heidi på noen timer, ha ha! Det er et mesterstykke å komme seg oppi, oppå og under i samme slengen!

Jeg lå på bakken borte ved bålplassen…

..og en av grunnene til at dette var en så fantastisk fin var at det ikke var et insekt  å se!! Det er jo helt vidunderlig på denne tiden av året! Jeg tenkte at det ville utvikle seg et lite helvete når solen gikk ned – men, neida! Det sluttet helt å blåse i natt – ikke engang da var det hverken mygg eller knott å se!

Enda et element til at denne fantastiske natta var at jeg sovnet! Jeg måtte legge bort boka etter bare noen sider fordi jeg var så trøtt! Det er jo helt magisk! Jeg var våken mange ganger i løpet av natten, men jeg sovnet igjen uten store problemer!

Jeg lå på Kristin sitt liggeunderlag. Det beste jeg hadde har jeg returnert til selger fordi det ikke holder på lufta. Kunne ikke klare å finne noe hull i det så jeg får vente og høre hva de sier. Håper de snart får ut fingeren! Bikkjene lå på mitt andre reserveunderlag og reinsdyrskinnet, så borte i den bosoa hadde vi tre det fint!

Det var en fin soloppgang i dag. Jeg gadd – eller orket ikke å reise meg for å bli kvitt det buskaset som er på bildet, men det får stå sin prøver!

Klokken 0600 var Linus og jeg enige om at nok var nok! Akkurat da var det et eller annet de måtte bjeffe på så da våknet Heidi. Jeg slapp løs gutta for at hun skulle være sikker på at hun var ordentlig våken, ha ha!

Vi landet hjemme på Vik 0715! Fin tid å komme hjem på det! Tusen takk for turen, Heidi! Håper du blir med oss ut igjen en annen gang!

Til slutt, en oppgave til botanikeren…

.. hva er dette for en?

Det var visst ikke til slutt; slutten kommer her : komma ser ut som puktum fra mitt tastatur – så hvis det har blitt sånn i innlegget må jeg bare beklage. Jeg er som kjent ikke så god på kommaregelen, men punktumregelen . den kan jeg!

Hasta la vista!

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg