Natt nummer 31 ute : KK! Kos og kondens ved Damtjern!

I går var jeg faktisk impulsiv! Det pleier ikke jeg å være før jeg har tenkt meg grundig om! Men, etter å ha sjekket YR fant jeg ut at det var best å komme seg avgårde i går. Været, og det faktum at det er fellesferie og helg attpåtil – da må man forte seg for å få plass! Jeg har to steder jeg liker godt ved Damtjern – et i nordenden, og et på vestsiden. I går var det rimelig opplagt hvilket sted jeg gikk for…

… og dette er målestokken på turens dimensjon! Vet ikke om det er så mange som 100 meter fra bilen… det er noe sånt. Hadde jeg måttet gå til den andre plassen er det vel snakk om borti 300 meter – det slapp vi!

Jeg dro hjemmefra så tidlig at jeg hørte nyhetene klokken 15 på radioen oppover veien fra Stubdal. Grunnen til at jeg hastet avgårde så tidlig var å sikre meg plassen i nordenden, og det lyktes jeg med.

Gutta gikk rett til vanns! Sorry var den eneste som svømte – Linus ville bare vasse. Det holder sikkert en stund å få kjølt ned buken. Han fikk jo flere sjanser og det virket ikke som han hadde det for varmt der vi lå.

Da vi kom hørte jeg Storlom – bare den ene gangen så den må nok ha stukket av. Senere hørte jeg iflg min nye app Gjerdesmett. Jeg sjekket til og med to ganger… og svaret var det samme. Husker ikke om jeg har nevnt den tidligere, men denne appen heter Birdnerd! Helt fantastisk, ha ha! Den virker naturlig nok bare der det er dekning, så jeg får ikke brukt den så mye.Jeg traff på en fuglekikker i Vassaret – han var ikke spesielt imponert av min begeistring for denne appen, ha ha!

Det var en del folk borte ved parkeringen. Det er underholdning for hundene! Jeg forsøkte å la meg underholde av denne :

… jeg sliter litt med den, altså! Når jeg etter 50 sider ikke er fenget på noen måte, da er det snart kroken på døra for den her, dessverre.Jeg tar gjerne imot tips om en god bok? Det er så deilig å lese en bok man blir avhengig av! Jeg har reist ut på turer som denne bare for å lese. Hjemme lar jeg fjernsynet ta all tiden, Er det et ord som er på tur ut? Fjernsynet…. det er vel ungdommer som ikke vet hva det er engang, ha ha!

Linus ville ha litt oppmerksomhet og kos, han! Det er klart han får! Det er jo ikke kjempegøy å være hund på en tur som dette. Men, denne ryggen min er så invalidiserende vond at jeg nesten ikke klarer å gå. Derfor går vi for tiden ikke tur, dessverre. Men – jeg kan sykle, av en eller annen grunn. Derfor er disse turene med sykkel gull verdt! Bikkjene får trimma seg, og jeg kommer meg litt ut – vi klarer å være fornøyd med det slik tilstanden er nå. Bikkjene sover godt og slapper helt av etter en natt ute, selv om det er av den kjedelige sorten som denne.

På et tidspunkt lå jeg på rygg og så opp mot himmelen. Da kom det er Hegre rett over hodet på meg og landet rett bortenfor oss! Det var morsomt å se! Ikke bare å være så nær, men også fra den vinkelen… artig! Ellers mente appen min at jeg hørte ei spurvugle i går kveld – det er vel mulig å tro på. Jeg er forundret over hvor lite jeg hører gjøken. Har bare hørt den to ganger i år… jeg må oppholde meg på gale steder. Gale. som i gol –  galer….golene, galing… de to siste fant jeg på en side tilhørende NRK – små gleder!

Tiden gikk. det gjorde solen også. Når den forsvant kom knotten! Jeg har et nytt våpen å forsvare meg med :

… en mygghatt – eller hva det nå heter! Det der er vel det eneste sløret jeg kommer til å ha over huet, ha ha! Vel. hatten er genial! Jeg brukte ingen andre midler i går – hatten reddet meg fra både mygg og knott. Det er jo verst å ha dem oppi ansiktet og huet. En god investering!

Jeg sovnet ganske tidlig, men våknet igjen og måtte opp et ærend rundt midnatt. Allerede da hadde kondensen meldt sin ankomst. Jeg fikk ikke gjort noe til og fra så jeg la meg igjen og sovnet etterhvert. Da jeg våknet igjen rundt 0400… da var alt kliss klass vått av den nevnte kondensen. Da orket jeg ikke å ligge der lenger. Det var ikke noe poeng i å stappe den våte soveposen nedi sitt trekk, og heller ingen grunn til å brette sammen liggeunderlaget så jeg tok de under armen og gikk!

I følge bilen var det 4 varmegrader ved Damtjern klokken 0415 i natt! Et stykke unna tropenatt, ha ha! Det ble både varmeapparat og setevarmer da vi kjørte derifra.

Jeg så et rosaskjær over himmelen da jeg nærmet meg Sundvollen. Det var så fint at jeg kjørte opp Dronningveien for å få tatt bilde av det..

Alle bilder tatt fra toppen der er spektakulære og jeg blir aldri lei den utsikten!

Det var det! God helg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg