Natt nummer 8 ute! Alldeles nydelig!

Endelig en natt ute igjen! Det er en litt vanskelig årstid å være …. jeg vil ikke kalle det uteligger, av respekt for de som faktisk MÅ ligge ute. La meg heller kalle det friluftsentusiast, for all enkelthets skyld 🙂

Poenget mitt var at det er bart få steder, foreløpig. Jeg var på en rekognoseringrunde på Rytterager og Lemostangen her en dag, og for å komme seg ned dit må man, enn så lenge, vasse i snø. Og DET er helt uaktuelt med tung sekk og alt annet vi må ha med oss!

Vi burde jo ansatt sherpaer! Men, av dette vi drasser rundt på nå er det sikkert snart forbudt å bruke uansett! Blir det som i fjor trenger vi ikke taue rundt på ved og primus!

Denne gangen trykket vi på repriseknappen, og dro til Røsholmstranda, igjen! Jeg vet sant og si ikke om et annet sted med perfekt avstand mellom trærne til to køyer, barmark og bålplass. I tillegg er det  jo veldig fint der, så valget var enkelt!

Det er altså så befriende enkelt å henge opp disse køyene! Og førstemann som frivillig hoppet var den alltid ivrige Sorry!

Jeg har investert i nytt opphengssett … det ga meg minst en meter lenger rekkevidde, og ikke minst troen på at de faktisk holder, ha ha! De andre 5mm hyssingene var jeg skeptisk til, ha ha!

Linus og jeg måtte teste, og det ser ut som begge har det fint her, ihvertfall! Linus har, heldigvis, en noe roligere fremtoning enn broder’n, Sorry! Men, det skal sies, at ingen sover bedre og lengre på fanget enn Sorry …. hjemme i stua, uten andre forstyrrelser!

Vi lå og koste oss lenge vi, mens bloggassistenten min knipset bilder av oss fra alle tenkelige vinkler! Blir dårlig med bilde fra hengekøya når vi skal ut alene, gutta og jeg!

Vi fikk fart på bålet, og det var jo SÅ digg å være ute! Det må da ha vært 10 varmegrader! Jeg sa det mer enn en gang i går kveld, at dette var helt perfekt! Akkurat passe temperatur, og ingen irriterende faktorer som mygg, knott, flått…. osv osv! Det er bare å nyte den tiden så lenge den varer!

Linus var skikkelig mammadalt i går, og fikk aldri nok kos! Det er ingen nyhet at han vet å kose seg, forsåvidt! Den svarte buksa jeg hadde på meg var full av hundehår foran, og reinsdyrhår bak! Jeg trodde jeg gjorde et varp for mange år siden, og kjøpte et reinsdyrskinn fra annensortering, Det røyter jo noe så inni hampen at det nesten ikke går an å bruke det! Har tatt det med ut nå for at vi begge skal ha noe å sitte på ved bålet, og for at bikkjene skal ha noe godt å ligge på om natta! Ikke nok med det, det fungerer også som min sengeforlegger under køya! Jeg har nemlig knekt koden, og kommer meg nå ut av hengekøya på et blunk! Nei, jeg sa ikke at det er grasisøst, ha ha! Har, heldigvis, ingen bevis som kan dokumentere påstanden!

Det å komme seg OPP i køya er fremdeles ikke lett, altså! Det er jo flere måter å gjøre det på. Du kan bestige den som en hest, haha! Det prøvde jeg først i går! Og, det sier seg jo selv at det medfører problemer. Tenk deg da, når du skal ha ræva nedi, uten å krølle reinsdyret. Da må du holde køya ut, mens du setter deg, og samtidig skal beina oppi… nei, det går ikke så bra, altså!

Men, her er løsningen illustret! Damesadel! Ha ha! DET er måten og entre en hengekøye på! I det du slipper det oppi er det nesten som om hesten tar litt av, men det roer seg jo fortere enn den på bildet, vil jeg tro!

Vi kosa oss lenge ved bålet! Vi hadde med Sindy i natt, hun likte ikke dette bålet, så jeg lot henne slippe å ligge så nære oss.

Dette er det nærmeste jeg kom et bilde av Sindy i går! Hun lå enten nedenfor oss, eller oppe ved hengekøyene. Hun hadde langt bånd på så hun kunne velge selv!

Mat måtte vi jo ha, og da falt valget på pølser, igjen! Det sette virkelig bikkjene pris på, ihvertfall!

Kristin måtte teste sin køye, også! Og Sorry var på tilbudssiden, og hjalp til med å konstantere at køya var litt lav i hodeenden! Det hjalp kanskje ikke med han med på lasset, haha!

Vi fikk ingen spektakulær solnedgang i går heller, men litt farger var det da i horisonten!

Vi ble sittende ved bålet en stund etter det var blitt mørkt. For å få til det må man jo snart være oppe halve natta! Ja, jeg liker mørket jeg, altså! Det er jo ikke bare koselig, men praktisk også! Da går det jo an å sove! Hjemme har jeg ikke bare gardiner, jeg har blendingsgardiner, OG markiser! Ja, på soverommet, altså, ha ha! Det må jo være mørkt når man skal sove! Og, helst litt kaldt også! Det er ikke så smart å mene med den årstiden vi har foran oss, haha! Samtidig gleder jeg meg til jeg kan gå ut i skogen og henge opp køya akkurat der jeg vil, uten å slippe å spekulere i om det er snø og is der!

Vel, vi var som ikke sent i seng, og alle i campen sov nok når klokka rundet 23. Vi våknet av et rabalder 0310, da varslet bikkjene om et eller annet. Siden vi var våkne registrerte vi at det bare var å stå opp å senke væskenivået i blæra! Og, det er ikke så enkelt som hjemme, altså! Der sniker jeg meg bare ut uten å tenne lyset engang, av redsel for å våkne ordentlig! Det funker dårlig ute, når man etter å ha tatt ei eskimorulle ut av køya må lete etter støvlene, og så vasse litt i snø for å få tissa en skvett. Jeg er ikke nevneverdig trøtt etter å ha gjennomført den prosedyren!

Bikkjene mente det var på tide å stå opp kvart over seks. De fikk ikke gehør for sitt ønske før en time senere! Da var det på tide å pakke seg hjem igjen!

Takk for NOK en fin tur, Kristin! Dette hadde ikke vært det samme uten deg! Vi gleder oss allerede til neste uke!

 

Tusen takk for hundematen, Lady & Landstryker’n!!

Og tusen takk for varme føtter, nok en gang, Shoeday!

 

#hengekøye #hektapåtur #liveterbestute #turistforeningen #utno #primnus #mittfriluftsliv #friluftsliv #mittnorge

 

3 kommentarer
      1. Tusen takk, Marit!! Jeg mener så absolutt at vi burde tatt en tur ut, sammen! Det hadde vært stas å få hilse på vakre, lille Runny også! 🙂

        Og sist, men ikke minst; Gratulerer så mye med dagen!! 🎂🌸🥂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg