Utenatt nummer 1 i 2020 : Brekkebygda!

I går var det bare bare gutta og jeg som dro ut på tur! Ja, de som kjenner meg vet at bikkjene er de som omtales som gutta. Sindy har vært hos oss på juleferie, hun dro hjem dagen før og vil garantert være litt hjemme også. Vår faste følgesvenn, Kristin, hun var på jobb. Jeg tenkte at en slik januarnatt allikevel må benyttes til å være ute!

Den siste uka har jeg gått tur i skogen med brodder. Naiv som jeg er tenkte jeg det var like forhold oppe i Brekkebygda. Derfor dro jeg hjemmefra i mine nye sko av typen Icebug. Og apropos naiv…. jeg trodde jeg kjøpte meg piggsko,  ha ha! Ikke en pigg under de skoa! De er derimot fine og feste broddene på! Jeg trodde det kanskje ville være nødvendig med brodder, og trodde vel i samme slengen at det ville være like forhold som her… stort sett bart, men med holke! Vet ikke hva slags andre slutninger jeg tok… men jeg dro nå hjemmefra uten stillongs, og uten jakke…. men med ullgenser og en vest. Hjernen min var i vårmodus, ha ha! Hadde Kristin vært med hadde jeg fått kjeft!

Samma det! Når jeg nærmet meg Sokna skjønte jeg jo at det fremdeles var vinter der oppe! Masse snø og greier! Det får’n si! Var veldig spent da jeg nærmet meg gapahuken….. jeg har ligget der flere ganger, men aldri på vinteren. Var det tråkket ned der, eller måtte jeg vasse i snø? Lettelsen var stor da jeg parkerte og så en sti! Det er ikke mange meterne ned til gapahuken, men allikevel avgjørende med sti når man kommer med småsko, ha ha!

Klokken hadde passert 1530 da vi kom frem så det begynte allerede å mørkne. Det var islagte vann der oppe også! Da jeg passerte Breidvatnet kom det gående en mann på isen. Det så ut som han hadde vært ute og pilket. Jeg holdt meg og bikkjene unna isen…. tenkte det var best med tanke på min tendens til å ha uflaks!

Jeg fikk med meg blåtimen! Vanskelig for meg å si om solnedgangen var like spektakulær som de to foregående. Jeg så snev av rosa sør for oss, og basert på antall rosa bilder på Instagram er det grunn til å tro at det var like fint i går!

Jeg fikk fort fart på bålet, og har lyst til å si dessverre, ha ha! Det var noe fundamentalt galt med vindretningen, vi fikk all røyken midt i fleisen! Jeg tror bålplassen er flyttet lenger inn i gapahuken siden jeg var der sist, eller kanskje jeg har bedre minner fra en annen vindretning?

Jeg er ganske sikker på at jeg fylte liggeunderlaget mitt med røyk, ha ha! Inhalerte ihvertfall mer enn nok røyk i prosessen med å blåse det opp!

Da jeg hadde installert oss gikk jeg løs på min nye bok…

Jeg ble oppmerksom på den sist gang jeg var på Skrukkefyllhaugen, og så fant jeg en til salgs på Finn! Kastet meg over den med en gang! Min gode venn, Ulf Haglund, husket den boken. Da han gikk på barneskolen her i Hole måtte de sykle til Vassfaret! Herfra! Helt utrolig! Læreren de hadde, Sigurd Berg, som nylig gikk bort, han hadde jeg også i gym – men så harde krav ble ikke stilt til oss, 20 år senere! Og jeg tror jeg velger å legge til : heldigvis! Ulf fortalte at de hadde syklet om Nes på tur opp, men at de på tur hjem hadde syklet Vidalen. Da kommer man over til Strømsoddbygda og ned til Sokna, en helt annen vei, altså! Han mente å huske at noen bekymrede foreldre hadde kjørt oppover mor Nes for å se etter dem – de visste ikke at de skulle sykle Vidalen hjem – de må nok ha vært veldig bekymret, veldig lenge, ha ha!

Vel, jeg leste om Elling Elsrud, født i 1891. Han ble vanfør av poliomyelitt. Han beskrives som en dyktig gards- og ættehistoriker i de gamle slektsbøkene. Det er mye å si om han, men det skal jeg komme tilbake til hvis jeg finner hans Ellingsbu ved Aurlandsfjorden til sommeren!

Linus, som pleier å varme opp Kristin sin seng, tok i går på seg oppgaven med å varme min – lenge og vel! Klart det er bedre å ligge på min madrass enn i sin egen sovepose! Jeg satt ikke lenge å leste før jeg ble kald, så da måtte Linusen vike!

Sorry, som alltid klare å bli så møkkete, var allerede på plass i posen sin!

Jeg ble liggende å lese en god stund før jeg sovnet. Sov ikke mange timene før jeg våknet igjen, og da med så vondt i ryggen at det bare var å komme seg opp! Nei – jeg ligger ikke og sover hjemme – jeg sitter i en stol hver natt. Ikke bra det der…

Satt der en stund i håp om at det skulle gå an å få lagt seg igjen, men det var bare å innse at jeg måtte pakke og kjøre hjem!

Så igjen ble det en tidlig exit – men det får bare være som det er inntil videre! Jeg nekter å gi opp uteprosjektet mitt av den grunn! (Tror jeg…)

Over og ut – til neste gang!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg