Vakre Valdres! Hyttetur i Tisleidalen!

Jeg er heldig! Jeg ble invitert tilbake på den fine hytta til Hilde i Valdres. Da må vi ha oppført oss relativt bra forrige gang, haha! Disse “vi” jeg snakker om er selvfølgelig bikkjene og meg! Det er jommen raust å invitere inn hele bølingen, det medfører jo utvilsomt behov for ledig plass i støvsugerposen! 🙂

Jeg ble ønsket velkommen til Tisleia av en fargerik solnedgang, og en praktfull blå himmel! Problemet var å få tatt bilde av det langs veien, det var jo trafikk en fredag ettermiddag, må vite! Jeg vrengte over i en oversiktlig sving og fikk tatt dette bildet før jeg måtte kaste meg avgårde igjen! 🙂

Tradisjonen tro, for det kan man vel kalle det når man har gjentatt noe to ganger? Uansett, vi, eller Hilde, strengt tatt, lagde god mat, og vi ble sittende å skravle ut i de små timer! Veldig koselig!

Lørdag formiddag tok vi turen ned til Fagernes for å gjøre et bittelite ærend på Vinmonopolet. Jeg så et skilt til Valdres Folkemuseum, og jeg har nå blitt så gammel at jeg synes det fristet å gå dit! Og det angrer jeg ikke på, altså! Det var mange, praktfulle gamle bygninger!

Gutta var, som vanlig, flotte og samarbeidsvillige modeller! Det var nesten ikke folk der, for selve museet var stengt, men det er jo fritt frem rundt bygningene. Det er nok mest attraktivt på sommertid, for vi vasset rundt i snø overalt!

Noen av bygningene hadde slike vakre mosaikkglass! De er utrolig fine!! Kan ikke huske å ha sett slike vinduer på andre, gamle bygg, men – det er jo strengt tatt ikke så mange år siden jeg begynte å bry meg om å se etter, heller! 🙂

Jeg kunne holdt på blant de gamle bygningene en evighet, men vi ville jo opp på fjellet også! Jeg synes selv jeg tok noen fine bilde oppe på Tisleia da vi var der i de flotte høstfargene, så jeg gledet meg til å gjøre et forsøk på å gjengi vinterstemning denne gangen.

Det var ikke så lett det!

Skogshorn i Hemesedal er fin, uansett! Men, når de buskene i forgrunnen var gule og oransje skapte det mer liv i bildet.

Vi var heldige, og fikk servert slike vakre skyer! Det er noe av det fineste jeg vet!

Veien vi kjørte på hadde et kjempeglatt isdekke, så det var nesten skummelt å gå ut av bilen!

Men, når vi kom frem til Flya måtte jeg ut, og måtte vasse i snø, for dette motivet ville jeg ikke være foruten! Det er altså så fint, og det kunne vært gøy og tatt et ordentlig bilde med kamera, stativ og litt lang lukkertid… kanskje ved neste korsvei! 🙂

Vi fant en vei som var brøyta før, men ikke etter siste snøfall. Der var det fint å gå tur med gutta, som var yre av glede for å kunne løpe løse! Det kan de rundt hytta også, og det er så deilig – for alle involverte parter! 🙂

Hilde var sjåfør, og vi ble transportert rundt i en RAV.  Håper de ikke la igjen mye hår baki der! 🙂

Det nærmet seg ettermiddag, og det var et flott lys over Tisleifjorden, retning Gol! Jeg var veldig interessert i nok en praktfull solnedgang, og prøvde å somle så klokka skulle gå litt fortere, ha ha! Vi valgte til slutt å kjøre ned igjen til hytta, og Hilde fikk rett i at det ikke ble noe jeg var lei meg for å gå glipp av! 🙂

Vi hadde tenkt å sitte ute å fyre i bålpanna, men da gradestokken i løpet av middagen sank fra -10 til -13 valgte vi å forbli inne og fyre i ovnen  i stedet for! Og det ser da ut til at alle koste seg! 🙂

Vi tok, mildt sagt. tidlig kvelden! Gamle damer må hvile etter utskeielser kvelden før, og en dag med mye frisk luft, ha ha!

Vi sto opp tidlig, og jeg kjørte hjemover i kaldt, flott vintervær, med variabel grad av farlig lav vintersol midt i trynet! Måtte stoppe på Bagn å vaske vinduer! 🙂

Tusen takk for nok en hyggelig helg i Valdres, Hilde! Jeg gleder meg allerede til neste gang!! 🙂

Ps! Hva jeg hadde på beina, sa du?

Polecatstøvlene fra Shoeday, selvfølgelig! Alltid varmt og tørt!

Og bikkjene holdt seg gode og mette med mat fra Lady & Landstrykeren!

Takk skal dere ha! 🙂

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Bildene ble jo ordentlig bra de. Men neste gang tar du med et ordentlig kamera og tar (ordentlige) bilder. Artig å følge med på turene dine, fine bilder er det alltid også. God tur videre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg