04.08.2018

Reklame | www.landstrykern.no

Jeg har ventet litt med å ta en overnatting ved Samsjøen fordi jeg vil tro det er et yndet sted å overnatte på sommerstid. I går tok jeg sjansen etter å ha forhørt meg med kjentfolk om fine plasser, eller – finneplasser, om du vil! Både hørte og leste at det skulle være en fin finneplass i nordenden av vannet. Jeg fikk øye på et sted, men der så det så striglet ut at jeg ikke turte å gå dit! Når det i tillegg er en bom som forhindrer adkomst til plassen skyr jeg unna! 🙂

Det regnet da vi kom opp dit, så alternativene var å sette opp gapahuk, eller finne et tak vi kunne ha over hodet! Jeg stoppet da jeg kom til dette stedet : 

For alt jeg visste kunne dette også være en finneplass. Plassen er ihvertfall gammel, og bærer ikke akkurat preg av hyppig bruk! Jeg tok sjansen, og installerte meg under svalgangen! Før vi kunne gå til ro måtte vi inspisere nabolaget. 

Sorry ville ha et kveldsbad, og det fikk han selvfølgelig! Vi måtte selvfølgelig ta noen bilder mens vi hadde lys til det, og gutta stilte velvillig opp, som alltid!

Tilbake på vår tjuvlånte svalgang roet gutta seg, og jeg leste ut “Kampen mot villmarka”! Jeg gikk rett i gang med denne :

Den er utgitt 20 år senere enn den forrige jeg leste. Blir spennende å se om språket har blitt mere finslepent eller om det  har forandret seg på andre måter. 

Vi fikk det jo fælt så koselig på denne svalgangen vår… 

Jeg har tilbragt netter på dummere steder enn dette! 🙂

Jeg tar medisiner til et fast klokkeslett hver kveld. Det var tanken å gjøre i går kveld også, men etter å ha tømt alt innholdet i sekken utover gulvet og lett febrilsk måtte jeg innse at de var igjen hjemme. Det er ensbetydende med at jeg garantert ikke får sove så mye som et sekund. Uten så mye som en halvspist Paracet er jeg sjanseløs. Det er jo selvfølgelig en nedtur, og jeg kunne valgt å gi opp og dra hjem igjen. Men, jeg er som noen kanskje har oppdaget littebittegranne sta… så jeg bestemte meg for å bli  til det gryr, grydde, har grodd……veit ikke jeg, til det lysnet er nok lurere å bruke! Ha ha! 🙂 En får sype den kålen en sjøl har kokt, sier Fønhus! 

Hodelykta jeg skulle putte i sekken lå i bilen, og jeg var ikke motivert til å gå ut i regnet for å hente den, så da var det bare å legge seg til rette og håpe på det beste! 🙂 Det var forsåvidt koselig å ligge der å høre på regnet og være sikker på at jeg kom til å forbli tørr! 

Klokka 22 var det vaktskifte. Da tok fluene fri, og myggen gikk på jobb! Det var ikke akkurat dullioner av spyfluer eller det som verre er, det var par fluer som irriterte meg! Det var ikke mange mygg heller, men de gasset jeg elegant vekk, eller ihjel, kanskje! 🙂

Rundt midnatt er jeg HELT sikker på at jeg hørte skritt inne i hytta. Bikkjene hørte også et eller annet og satte i gang å bjeffe. Det var tre tunge skritt med støvler, på en måte. Nå er ikke jeg nevneverdig overtroisk eller pysete, men jeg tror ikke jeg blunka igjen før nærmere 0300! Haha! Gud veit, som det heter, hva det var! 

Klokka gikk ikke spesielt fort i natt, og klokka 0430 bestemte jeg at det hadde blitt dagslys nok til å kunne kvalifisere til en natt i uteregnskapet!

Det var en fin og trolsk morgen! Nå trengte ikke jeg hverken tusser eller troll etter den opplevelsen på natta, forsåvidt 🙂 

Etter å ha kjørt et par kilometer fikk jeg se en storfugl i veien foran meg. Det var en orrhane! Og jeg som aldri ser noe annet enn røy! Det var moro! Jeg satt og tenkte på at jeg burde ha skaffet meg et dashbordkamera da jeg fikk seg ei elgræv stikke til skogs! Og like etter var det nok en orrhane i veien! Trodde ikke jeg skulle få oppleve enda mere, men så åpenbarte haren seg! Det fikk jeg filmet og postet som eget blogginlegg, stolt av å endelig finne ut av hvordan jeg kunne gjøre det! Ha ha! Neste skritt må være å få videoen inn i det aktuelle innlegget! 

Nå er det om å gjøre å sove minst mulig gjennom dagen for å ikke ødelegge neste natt! Det kan bli en utfordring!

Forresten……

Pepsi Max’en holder seg kald i kjølevæske fra Lady og Landstryker’n! 

#nattinaturen #netterinaturen #friluftsliv #hektapåtur #liveterbestute #natur #utinaturen #naturopplevelser #opplevringerike #helsport #mammut #sommernatt #australiansheperd #hund #hunder #påturmedhund 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Var nok en tømmerhøgger som kom til hytta,blei brukt til overnatting når dem hogg tømmer før i tiden 😊

    2. Spennende lesing, jeg føler at jeg er med deg på tur. Har mange Fønhusbøker om du skulle trenge noen i våken perioden din 🙄😄

    3. Veldig flotte bilder og nok et fint innlegg. En tilsynelatende behagelig og tørr natt, ble spennende. Ser ut som en fin plass å være.
      Siden jeg består av litt “utvannet finneblod”, var det fint å lese du valgte det stedet.
      Neste natt ute – tar du antagelig en ekstra sjekk i sekken før avreise, så både tbl og lommelykt til nattlektyre sikrer nattesøvnen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg